Under hösten har gränspolisen i Stockholm arbetat med den stöldvåg av premiumbilar. Den har framför allt drabbat de norra delarna av Stockholm. Hittills har polisen anträffat och beslagtagit 19 sådana bilar. Nytt är att många av bilarna stulits av kriminella nätverk i Sverige. Tidigare har den här typen av brottslighet i Sverige dominerats av kriminella nätverk från Litauen:
Under sensommaren noterade polis och försäkringsbolag en kraftig uppgång av antalet stölder av två specifika bilmodeller: Toyota Rav 4 och Lexus RX 450. Av totalt 48 anmälda stölder sedan i februari begicks hälften i augusti. Bilarna stals främst i kommuner norr om Stockholm som till exempelvis Sollentuna, Solna, Täby och Solna.
– Av erfarenhet vet vi att det nästan alltid är internationella ligor från Litauen som ligger bakom. Men den här gången ledde spåren åt ett annat håll, säger Daniel Almskog, tillförordnad chef för gränspolisens grupp mot internationella brottsnätverk i polisregion Stockholm.
Västafrika och Baltikum
Nio av bilarna stoppades av svensk polis när de var på väg att lastas om i Las Palmas för vidare färd i container mot Västafrika. Sannolikt Marocko. Andra bilar har hittats i containrar i Sverige men även på andra platser i Stockholmsområdet.
– Vi ser att de här bilarna antingen körs ut via färja mot Baltikum och vidare mot Östeuropa eller fraktas i containrar till västafrikanska länder, säger Daniel Almskog, tillförordnad gruppchef för gränspolisens grupp mot internationella brottsnätverk.
Under veckan har det varit en rättegång där fyra män står åtalade för grovt häleri. Det gäller några av de aktuella bilarna, Under förra veckan häktades ytterligare två personer, även de för grovt häleri avseende samma typ av bilar.
– Vi fortsätter arbetet mot dessa nätverk och min bedömning är att utredningsläget ser lovande ut. Vi kommer med stor sannolikhet kunna gripa och lagföra fler personer framöver, säger Daniel Almskog.
Tekniskt avancerat
Tjuvarna använder sig oftast av tekniskt avancerad utrustning för att stjäla bilarna. Utrustningen kan bestå av en så kallad relä-utrustning där de genom en mottagare kan kapa signalen från bilens bilnyckel och sedan öppna och starta bilen.
Ett annat tillvägagångssätt är att tjuvarna genom yttre påverkan tar sig in i bilens elsystem. Genom detta får de tillgång till bilens funktioner. Efter att bilen stulits omidentifieras den genom att den får ett nytt chassinummer och nya förfalskade fordonshandlingar. Bilen kan sedan säljas på marknader i andra länder som bättre begagnade bilar till ovetande köpare.
– Vi ser en tydlig koppling mot internationella brottsnätverk men även mot nätverkskriminalitet i Sverige. En av våra hypoteser är att de fordon som förs till Västafrika kan vara betalning för narkotika som förs in i landet, säger Daniel Almskog.
Gränspolisen i region Stockholm arbetar i tätt samarbete med andra länder i Europa som drabbats av samma problem. Även Europol och Interpol följer utvecklingen och bidrar med sin kompetens inom området.
Läs mer:
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.