Skrev tidigare
en artikel om vad som borde göras med anledning av växthuseffekten. Nu vill jag konkretisera det hela och vad det skulle betyda i Göteborg.
De punkter jag tog upp var följande:
1. Ta bort reseavdragen
2. Inför biltullar (trängselavgifter) i alla större städer
3. Inga nya motorvägsbyggen i och kring storstäderna
4. Rejäl utbyggnad av spårbunden kollektivtrafik i storstäderna
5. Förtäta storstäderna
Konsekvenserna lokalt i Göteborg skulle bli:
1. Leder till ökad efterfrågan på kollektivtrafik för att pendla in och ut ur staden. Leder också till ökad efterfrågan på bostäder i närheten av arbetsplatserna och i centrala delar av Göteborg.
För en ny bilistpolitik.
2. Samma som för ett, samt skapar ökad efterfrågan på kollektivtrafik i området innanför tullarna. Läs hur man kan
göra detta i Göteborg och en
internationell jämförelse. Pengarna som kommer in ska dock användas för att
bygga ut kollektivtrafiken, inte till att
bygga ut bilismen.
3. Samma som för två och ett. Stoppa alltså alla vansinnigheter med
nya biltunnlar genom stan, Partihallsförbindelsen kan jag dock tänka mig att den byggs.
4. Löser de problem som uppstår som en följd av alternativ 1-3. Läs gärna mina tidigare artiklar om hur man löser detta i Göteborg. Det enda jag inte skrivit ordentligt om ännu är införande av expresslinjer på spårvägen. Jag återkommer i det ämnet.
För en bättre kollektivtrafik i Göteborg IFör en bättre kollektivtrafik i Göteborg IIFör en bättre kollektivtrafik i Göteborg III Kollektivtrafik är en rättighet!För en bättre kollektivtrafik i Göteborg IVKollektivtrafiken i Göteborg - varför en massa problem?Snabbare utbyggnad av pendeltågstrafiken i Göteborg behövsSkippa fyrspårsutbyggnaden genom LerumI Stockholm satsar man på spårvagn (Läs gärna:
DN1,
DN2)Privat finansiering?5. Förbättrar utnyttjandegraden av kollektivtrafiken och gör det lättare att gå eller cykla till jobbet. Löser problem som uppstår i samband med alt. 1 -3. En föräandring av svensk
stadsplanering krävs naturligtvis också. Läs mer i ämnet:
Bygg fler bostäder för vanligt folk!För ett vettigare bostadsbyggande i Göteborg IFör ett vettigare bostadsbyggande i Göteborg IIFörtäta och fräscha upp längs med MölndalsånFörutom Mölndalsåns dalgång (Getebergsäng, Almedal, Elisedal, Krokslätt, Sörgården, Lackarebäck och Kallebäck) som jag berör i mitt ovanstående inlägg finns stora möjligheter till förtätning i Bruså, Fredriksdal, Mossen, Toltorpsdalen, Johanneberg, Guldheden, Stampen, Gamlestaden och på Gårda. Dessutom finns mindre möjligheter i Annedal, Änggården, Kommendantsängen, Olivedal och Masthugget. Om det ämnar jag återkomma.
Jag tycker också att man mycket väl kan bygga skyskrapor i Göteborg och att man kan avsätta området längs med Mölndalsvägen och Mölndalsån till den typen av byggen. En som inte håller med mig om detta är
Kamrat Felix. Mölndals kommun
är redan inne på den linjen. Och efetrsom man ska
muddra Mölndalsån tycker jag man kan påbörja arbetena med en uppfräschning i samband med det.
Läs mer,
GP1,
Gp2,
GP3,
GP4,
Aftonbladet,
DN3.
Tack till min bror
Albert för goda diskussioner och samtal om stadsplanering, bilism, bostadsbyggande.
Jag har placerat min blogg i
Göteborg på bloggkartan.se
Andra bloggar om:
Bilism,
Bostadspolitik,
Göteborg,
Kollektivtrafik,
Miljö,
Politik,
Stadsplanering,
TrängselavgifterEtiketter: Bilism, Bostadspolitik, Göteborg, Klimathotet, Kollektivtrafik, Miljö, Politik, Stadsplanering, Trängselavgifter, Växthuseffekten