Min blogg, mina besökare och de stora IT-företagen

Med de stora IT-företagen i detta sammanhang menar jag tillverkare av persondatorer, surfplattor, dominerande aktörer inom sociala medier och liknande. Det handlar om företag som Apple, Microsoft, Google, och Twingly för att nämna några av de som har störst betydelse för min blogg.

Det handlar också om jätteföretag med tusentals anställda i flera fall och d ebehöver knappast nån närmare beskrivning här. Ett antal mindre svenska företag som Bonnierkoncernen, Stampen, Eniro, Twingly etc har också betydelse för min blogg. Microsoft har 89 000 anställda, Apple 49 000, Google 24 000, Yahoo 14 000, Facebook fler än 2 000 och Twitter omkring 600. Alla har de en viss betydelse för min blogg kan man säga. På alla möjliga sätt. Uppgifterna om följer hämtar jag exempelvis i först hand från Google Analytics, en tjänst från Google och gäller för den senaste månaden (15 juli till 14 augusti).

Av besöken på min blogg kom 45,5 % från sökmotorer, 45,3%  via hänvisningar från andra sajter, 6,3% direkt och 2,9% från övrigt. Google stod ensamt för  43,7% av det  totala besöksantalet, de andra sökmotorerna ligger långt efter, Microsofts Bing 0,9%, Search.com för 0,4%, Eniro och Yahoo för 0,2% vardera och övriga sökmotorer för under 0,1% vardera.

När det gäller hänvisningar från andra sajter så är det absolut vanligaste att mina besökare kommer från Twinglylänkar på dagstidningar, totalt så kommer 33,0% av mina besök via sådana länkar eller från Twingly direkt. Twinglykonkurrenten Bloggportalen (Aftonbladet, Schibsted)  svarar bara för 1,3%. Av detta svarar Bonnierkoncernen för  13,9%, Schibsted (AB och SVD) för 9,5%, SVT och SR för 5,1% ihop och Hjörnekoncernen (GP) 4,8% och Helsingborgs Dagblad för 0,3% och Skanskan för o,2%. I övrigt så kommer 1,3% av besöken från Facebook, 0,1% från Google och en liten del från Twitter. Resten av besöken via hänvisningar kommer huvudsakligen från  bloggportaler, bloggtopplistor och andra där Knuff/Intressant/Bloggar-komplexet är viktigast med 2,9% av besöken följt av Politometern 0,4%, Bloggtoppen 0,3% Creeper/Mediacreeper/Gnuheter 0,2% och Disqus 0,1%.

Övrigt är i stort sett besökare som kommer via mitt Feedburnerflöde (RSS). Feedburner är också en tjänst från Google så sammanställer jag en lista över vilka tjänster som ger mest besök till bloggen totalt så blir den så här om jag listar de tio största källorna exklusive enskilda bloggar:

  1. Google 46,7%
  2. Twingly 33,0%
  3. Knuff 2,9%
  4. Bloggportalen 1,3%
  5. Facebook 1,3%
  6. Microsoft 0,9%
  7. Search.com 0,4%
  8. Politometern 0,4%
  9. Bloggtoppen 0,3%
  10. Eniro 0,2%

Två företag är alltså total dominerande, Google och Twingly. De svarar för mer än tre fjärdedelar av besöken.

I detta sammanhang är det också intressant att veta vilka webbläsare och operativsystem som mina besökare använder. När det gäller webbläsare så svarar Microsofts Internet Explorer för 37.9% av besöken under den undersökta perioden, Firefox (Mozilla, fri programvara) för 26,2%, Google Chrome för 16,4%, Apples Safari för 14,6%, Android Browser (Google) 2,2%, Opera/Opera Mini 1,6%, Mozillaprodukter av annat slag än Firefox 0,7% och Netfront 0,1%.

Delar vi upp webbläsarna företagsvis blir resultatet:

Här är alltså Microsoft klart dominerande följt av fri programvara.

För operativsystem gäller att Windows står för 73,8%, Mac OS för 12,8%, IOS (Iphone, Ipad, Ipod) 8,2%, Linux 2,4%, Android 2,3%, Symbian 0,1%, Sony 0,1%. Uppdelat på företag blir det då så här:

  1. Microsoft 73,8%
  2. Apple 21,0%
  3. Linux 2,4%
  4. Google (Android) 2,3%
  5. Nokia 0,1%
  6. Sony 0,1%

Superdominans för Microsoft alltså. Inte helt oväntat.

Kanske är också hur det ser ut på mobilfronten mer specifikt också intressant. Besökarna till min blogg som använder surfplattor, och mobiltelefoner är ökande och står under den undersökta perioden för 10,7% av besöken. Dessa besök fördelas enhetsmässigt så att Iphone svarar för 51,9% av de mobila besöken, Ipad 23,4%, HTC Desire för 6,0%, Samsung Galaxy 3,7%, Sony Ericsson Xperia 5,2%, HTC Wildfire 1,0%, HTC Legend 0,5% HTC s710 0,4% HTC Hero 0,2%, ZTE Blade 0,2%. Uppdelat på företag blir det så här:

  1. Apple 76,0%
  2. HTC 8,2%
  3. Sony Ericsson 6,1%
  4. Samsung 4,4%
  5. Nokia 0,9%
  6. Motorola + Google Nexus 0,3%
  7. ZTE 0,2%
  8. Huawei 0,1%
  9. LG 0,1%

Total dominans för Apple alltså. Så blir det förstås också när det gäller operativsystem för mobiler:

  1. Apple 76,4%
  2. Google (Android) 21,3%
  3. Nokia (Symbian+Nokia) 1,1%
  4. Sony 0,8%
  5. Samsung 0,2%
  6. Microsoft (Windows) 0,1%
  7. RIM (Blackberry) 0,1%

Två företag tar alltså hem allt, med Apple som total dominant.

Sammantaget så tror jag att andelen besök från mobila enheter kommer att öka, vilket betyder ökad betydelse för Apple och Google och minskad betydelse för Microsoft. Eventuellt kan Microsoft kompensera detta genom att deras sökmotor Bing blir viktigare. Det skulle i så fall innebära att Google som sökmotor förlorar i betydelse. Något som verkar osannolikt idag kanske men inte behöver vara det. Om Bing och Yahoo ger bättre resultat som sökmotorer kan det innebär att folk börjar använda dem i större utsträckning än nu cå då blir de företagen viktigare för min blogg.

Förutom de tre storföretagen Microsoft, Google och Apple är det bara ett företag som har en lika stor betydelse för min blogg och det är det lilla svenska företaget Twingly. Sociala medier com Facebook ch Twitter har än så länge en förhållandevis liten betydelse för just min blogg i alla fall. Det betyder ju inte att de saknar betydelse som generatorer av läsare till mina nyheter och kommentarer eller rent generellt. På nåt sätt känns det ändå som om jag skulle kunna utnyttja den potential som finns i Facebook och Twitter bättre för att kunna få fler läsare den vägen. Andra sociala nätverk som Googles Orkut, Buzz, Yahoo Buzz etc liksom bokmärkessajter som Pusha, Delicious och Digg saknar i sammanhanget betydelse. Det är möjligt att Google Plus skulle kunna innebära något, men där har jag ännu inget konto.

I detta inlägg har jag inte ännu inte berört leverantörerna av infrastrukturerna, de stora telefon och bredbandsbolagen. Men här kommer listan över de viktigaste med andelen av besöken:

  1. Telia 27,0%
  2. Comhem 13,5%
  3. Telenor 7,2%
  4. Tre 4,1%
  5. Tele2 2,1%
  6. Ownit 0,9%
  7. Teknikbyrån 0,6%
  8. Gothnet/Gbg stad 0,4%
  9. Alltele 0,4%
  10. Glocalnet 0,4%

På det området finns alltså inget företag som är lika dominerande vad det gäller min bloggs besök som det finns när det gäller andra aspekter på besöken och besökarna på min blogg i förhållande till olika IT och internetföretag.

Intressant?
I media: DN, Ny Teknik, Journalisten, TKJ, IDG1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, Resumé, Bisonblog, Bloggbyrån, EX,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 svar på “Min blogg, mina besökare och de stora IT-företagen”

Kommentarer är stängda.