Veckoräckvidden för traditionell radio inklusive lyssnande via internet är 93 % enligt en undersökning från Kantar Sifo, Radiolyssnandet i Sverige 2016 – Årsrapport från Kantar Sifos PPM-panel. Sveriges Radio har en veckoräckvidd på 83 %, Sveriges största privata radioföretag Bauer Media har 58 % och MTG Radio har 44 %. Bauer Media driver bland annat Mix Megapol, NRJ, Vinyl FM, Rockklassiker och Svensk Pop medan MTG Radio driver RixFM, Lugna Favoriter, Bandit Rock med flera.
Tittar vi separat på nätlyssnandet när det gäller radio och musik så har Spotify en sammanlagd veckoräckvidd på 84 % vilket innebär att de som lyssnar på musik via Spotify varje vecka är lika många som de som lyssnar på program från Sveriges Radio. Detta enligt en rapport från Audience Projects, Insight 2017. På nätet har Sveriges Radio en veckoräckvidd på 37% och är det tredje största företaget efter Spotify och Google (Alphabet Inc). Spotify är idag också det omsättningsmässigt största svenska medieföretaget.
Youtube (Google) med 54 % har lika stor veckoräckvidd som Bauer Media. Totalt har Google en veckoräckvidd på 59 % medan Apple har 9 % och Soundcloud 4%
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om RixFM, Lugna Favoriter, Bandit Rock, Mix Megapol, NRJ, Vinyl FM, Rockklassiker, Sveriges Radio, Spotify, Bauer Media, MTG Radio, Google, Youtube, Itunes, Apple, Google Play, Apple Music, Radio, Internet, Media, Samhälle, Musik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
5 svar på “Spotify når lika många i Sverige varje vecka som Sveriges Radio”
Kommentarer är stängda.