Jesper Nilsson har skrivit en intressant reflektion över vänstermedier som kan se som en slags reaktion eller kommentar till mitt blogginlägg om vänstermedias kräftgång. De centrala budskapen i hans artikel är att vänstermedia misslyckas på grund av omvärlden (mer specifikt på grund av den svaga vänstern) och att statistik inte är att lita på (vilket han också tagit upp i en tråd på Aggregatet). Utan vänsterpolitik misslyckas vänstermedier. Och statistiken är gaska intetsägande när olika webbsajter jämförs med varandra. Däremot menar han att för en enskild webbsajt kan statistik vara användbar för att se utvecklingen över tid.
Om statistikens tillförlitlighet har han rätt men samtidigt är det ändå intressant att se hur det går för vänstersajterna rent generellt även om besökarantalen inte stämmer och rangordningen mellan sajterna kan vara en annan än den jag brukar redovisa i mina månatliga redovisningar. För redovisningarna fungerar ju som ett sätt att göra reklam för vänstersajterna och förhoppningsvis ger de en del nya läsare till dem.
Nilsson menar också att det är meningslöst att jämföra kampanjsajter som Skiftet med nyhetssajter, tidningar och tidskrifter. Det är säkert så men så jämför jag dem egentligen inte heller.
Vänstersajternas kräftgång
Men nu över till den viktigare frågan. Om hur vänstern kan lyckas bättre på internet. Det beror inte på oss själva menar Nilsson utan på omvärlden och han tar mitt lakoniska konstaterande om min egen blogg som ett exempel på detta. Den har halverat antalet besökare sen oktober 2023 på grund av minskad gängbrottslighet, Det är lätt att se.
Men samtidigt har jag kunnat minska tappet genom att vara mer aktiv på sociala medier och med olika metoder för att nå ut som exempelvis och närvaro på fler sociala medier. Det har lett till att antalet besökare från sociala medier ökat något medan antalet besökare via internetsökningar minskat något. Sökningar är dock fortfarande överlägset vanligast som källa för mina läsare och besökare.
Storföretagens sociala medier motarbetar vänstern
Jesper Nilsson nämner inte heller det faktum att sociala medier har algoritmer som missgynnar vänstern och gör våra inlägg och länkar på sociala medier mindre synliga.
Dessutom motarbetar både Google och Facebook inlägg som tar ställning för Palestina. De nedgraderar aktivt sajter som skriver positivt om Palestina och negativt om Israel. De nedgraderar även inlägg som riktar sig mot Israel och tar ställning för Palestina så att synligheten blir sämre. Det minskar antalet besökare till vänstersajter. Säkerligen förekommer det sådant agerande även i andra frågor och kring andra ämnen.
Vänstern missgynnas både med hjälp av algoritmerna och genom aktivt agerande från storföretagen.
Lösningen på det problemet är att vänstern måste söka sig till nya sociala medier som inte kontrolleras av algoritmer och som inte styrs av storföretag. Det ökar våra möjligheter att nå ut. Men då måste vi också påverka användarna så att de också byter sociala medier. För mig betyder det att vänstern aktivt måste verka för att lämna X till förmån för Fediversum (Mastodon med mera). Det skulle gynna vänstern och de frågor som är viktiga för vänstern.
Vänstern måste agera
Nilsson menar också att utan någon vänsterpolitik så missgynnas vänstermedia men med aktiv vänsterpolitik så växer vänstermedia. Slutsatsen av det måste bli att det viktigaste vänsterorganisationer kan göra är att bygga aktivitet, folkrörelser, protester med mera. Vänstern måste sluta huka sig och bli mer aktiv. Sluta anpassa sig och istället utmärka sig. Bråka och leva rullan. Ställa till det. Ockupera och protestera. Strejka och blockera. Vi kan exempelvis fokusera på att krossa Tesla och X som ju har samma reaktionära ägare. Elon Musk.
Genom att hjälpa till med att göra X irrelevant som ett socialt medium kan vi hjälpa till att krossa Elon Musk och hjälpa arbetarna att besegra Tesla och få igenom ett kollektivavtal. Att överge X är därför av många skäl nödvändigt. Om vi väljer att vara verksamma på Mastodon, Misskey, Friendica, Threads eller Bluesky spelar mindre roll. De är alla delar av Fediversum på sitt sätt. Threads i EU är dock ännu inte en del av Fediversum och övriga världen bär Threads bara delvis en del av Fediversum. Bluesky är i praktiken del av Fediversum genom en brygga, Bridgy-Fed.
En kampanj mot och aktiviteter som riktar sig mot Tesla, X och Musk kan stärka både vänsterns och vänsterns medier.
Vänstermedia måste hjälpa varandra
Dessutom måste vänstern länka mer till varandra, uppmärksamma varandras artiklar och skriverier mer.
En del av detta kan göras genom automatik. De som publicerar med hjälp av WordPress kan slå på pingback och trackback samt acceptera kommentarer via pingback och trackback. Dessutom kan de installera tillägget Webmention vilket möjliggör ytterligare kommentarer från andra sajter. Och inte minst borde alla installera tillägget för ActivityPub så sajten blir en del av Fediversum. Det här är saker som ökar samarbetet och länkandet mellan olika sajter vilket gynnar alla. Det ger högre synlighet i sökmotorer och fler besök.
Som Jesper Nilsson skriver: Vi måste hjälpa varandra. Vara ett stöd för varandra.
Läs mer:
- Om vänstermedias kräftgång
- Vänstersajternas kräftgång på internet. Möjlighet till debatt på Aggregatet.
- Vänstertidningar i Fediversum
- Största vänstersajterna i juli 2024
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Kommentarer är stängda.
Mentions