Svårt för nya sociala medier att etablera sig på marknaden

Det är svårt för nya sociala medier att etablera sig på marknaden. Undersökningen Svenskarna och Internet 2024 har mätt användandet av fyra nyare sociala medie-plattformar. De fyra är Threads, Bluesky, Yubo och Mastodon. Mastodon och Yubo ingick även i undersökningen 2023, medan Threads och Bluesky är helt nya för 2024. Andelen personer som har testat någon av dessa plattformar är däremot mycket få.

Threads är den plattform som bäst lyckats locka nya användare, totalt 2% använde Threads under förra året. En möjlig förklaring till det är att Threads ägs av Meta som också äger Facebook och Instagram. Det går därför att logga in på Threads med ett befintligt konto på Instagram.

Plattformarna Bluesky, Yubo och Mastodon når däremot inte ens 1 procent av svenskarna under året. I Mastodons och Yubos fall är det nästan lika många som använt programmet som under 2023, men denna gången blev avrundningen neråt till 0 istället för uppåt till 1.

  • Bluesky når den bredaste målgruppen med 1 procent användare bland 70-, 80- och 90-talister under året.
  • Yubo når 1 procent bland 00-talister under året.
  • Mastodon har använts av 1 procent av 70-talisterna under året.

Det finns en tydligt skillnad i Sverige jämfört med flera andra länder. Det har inte skett någon större våg av personer som lämnat X /Twitter) till förmån för andra plattformar. Sådana vågor av övergångar har skett i USA från X till Mastodon och Threads samt i Storbritannien och Brasilien till Bluesky.

Användningen av Mastodon och andra programvaror i det som kallas Fediversum är förutom i USA stort i Tyskland och Japan. Threads utgör idag delvis en del av Fediversum och det gäller också Bluesky. Den totala användningen av Fediversum i Sverige under senaste året blir därmed nånstans mellan 2 och 4%.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.