Sociala mediers ineffektivitet

Sociala mediers ineffektivitet. Sett ur den här bloggens perspektiv och antalet besökare och visningar är sociala medier väldigt ineffektiva vad det gäller spridning av inläggen och för att locka läsare till bloggen. Sämst är Bluesky. Facebook, Threads och X är bäst med Mastodon därefter. Jämfört med mejl är de alla urusla.

De två första kontona har jag haft länge medan jag haft de tre andra en mycket kortare tid. Det betyder att jag under året byggt upp det antal följare jag har vilket betyder att antalet klick per följare är underksttat då jag inte haft så många följare som jag idag under särskilt lång tid. Det kan förklara att klick per följare är lägre på Threads och en del av förklaringen till den lägre siffran på Mastodon (den är dock välidgt osäker och kan också den ligga på 3-4).

Den extremt usla siffran på Bluesky måste dock förklaras på annat sätt. Och då tror jag det handlar om att Bluesky domineras av journalister och kultufolk, De skiter fullständigt i vad en person som inte tillhör deras innekrets tycker om saker och ting.

På de sociala medier som jag har två konton (Facebook, Bluesky och Mastodon) är antalet klick per användare underskattat. Detta då det delvis är samma personer som följer bägge kontona.

Facebook

facebook

På Facebook har denna sajt 557 följare. Jag publicerar en länk till alla mina inlägg där. Det är mycket ovanligt att jag får reaktioner på mina inlägg där i form av gillanden eller kommentarer. i snitt handlar det 1 reaktion per inlägg och en kommentar på vart tredje eller vart fjärde inlägg. Vart tionde inlägg delas vidare. Varje inlägg ses av i snitt cirka 7 personer. För varje inlägg klickar i snitt 2 personer på länken.

En del inlägg publicerar jag också på min personliga facebooksida. Där har jag 1 000 vänner. Där får jag i allmänhet mellan 1 och 5 gillanden per publicerat inlägg och i snitt kanske 1 kommentar.

Totalt skriver jag cirka 1 500 inlägg per år på bloggen. Det ger drygt 6 000 besökare från Facebook om vi tittar på hur många visningar (9 000) som besökare från Facebook genererade under 2024 (cirka 1,5 visningar per besökare). 1 557 följare ger alltså 6 000 läsare på ett år. Det motsvarar cirka 4 klick per följare och år.

X

X

På X har jag 751 följare. Varje inlägg ses av mellan 30 och 40 personer. Betydligt fler än det natale personer som ser mina inlägg på Facebook. Inläggen delas i stort sett aldrig och får i stort sett inga gillanden. Länkar till alla mina blogginlägg publiceras på X. Bloggen hade cirka 5 000 visningar som besökare från X genererade under 2024. Det ger drygt 3 000 besök på ett år. Det ger cirka 4 klick per följare och år.

Threads

ThreadsNär det gäller Threads så publicerar jag länkar till alla mina inlägg även där. På Threads har jag 62 följare. Men hälften av mina inlägg ses av 50-100 personer och resten ses av 30-50 personer. Det är alltså betydligt fler som ser mina inlägg på Threads trots mycket färre följare. Men jag får i stort sett inga kommentarer och i stort sett inga gillanden. Naturligtvis inte heller några delningar. Besökare från Threads genererade cirka 300 sidvisingar under 2024. Det ger ungefär 200 besök. Vilket motsvarar cirka 3 klick per följare. Att inläggen faktiskt ses av fler spelar alltså ingen roll.

Bluesky

BlueskyPå Bluesky har jag sammanlagt cirka 340 följare (40 som följer mitt Mastodonkonto och 300 som följer Blueskykontot). På Bluesky får jag i stort sett inga delningar, inga gillanden och inga kommentarer. Antalet som ser mina inlägg är lika många som antalet följare. Under 2024 genererade Blueskybesökare 120 sidvisningar på bloggen. Det ger cirka 80 besök vilket innebär ungefär 0,2 klick per följare.

Fediversum – Mastodon

MastodonSlutligen har vi Mastodon. Där har bloggens konto drygt 280 följare och mitt personliga konto nästan 60 följare. Totalt 340 följare. Jag postar alla inlägg på min blogg till bloggens kontot och enstaka inlägg på mitt personliga konto. På de flesta inlägg får jag gillanden, delningra och kommentarer. Interaktionen är betydligt mer omfattande än på de andra sociala medierna. Antalet som ser mina inlägg är lika många som antalet följare.

Hur många visningar besökare från Mastodon genererar på bloggen är okänt. Men totalt fanns det  2 000 visningar under år 2024 där källan inte var känd. Besökare från Mastodon ingår i den gruppen. Om 500 av dess visningar var från Mastodonanvändare blir det drygt 300 besökare från Mastodon. Det ger cirka 1 klick per följare. Om det handlar om 1 000 visningar är det nästan 700 besökare vilket innebär 2 klick per följare.

Mejl

Slutligen kan vi jämföra sociala medier med mejl. Varje inlägg på min blogg går ut till 380 prenumeranter och så har det varit en längre tid. Mejlen öppnas av cirka 100 mottagare. Mellan 15 och 50 av dem klickar på länken och blir en besökare på bloggen. Totalt ger det cirka 45 000 visningar på bloggen (räknat på att ett snitt på 30 personer klickar per inlägg) under ett år. Det innebär cirka 30 000 besökare. Det ger 79 klick per mejlmottagare. Vilket är 8 gånger så effektivt jämfört med de bästa sociala medierna.

RSS

Fördmoligen är RSS också effektivare än sociala medier. RSS är det som ger Mediabloggen cch Nyhetskartan en enkel möjlighet för återpublicering. Exakt hur många besök so RSS-flödet ger upphov till är okänt men Mediakollen och Nyhtetskartan gav tillsammans 2 500 sidvisningar, dvs cirka 1 700 besök, under 2024. Hur mycket det ger i övrigt är oklart men

Slutkommentar

Varken postning på sociala medier eller mejl innebär nåt arbete (förutom postning på X som måste ske manuellt) utan sker automatiskt. Det är alltså ingen anstränging att posta skaer på sociala medier Men sociala medier kräver en del interaktion och arbete för att överhvudtaget generera besökare till bloggen. Så det är nog ändå värt den lilla ansträngningen trots att det inte är särsklit effektivt.

Jag misstänker också att sociala mediers effektivitet ökar exponentiellt med fler följare så att det är betydligt bättre effektivitet för Flamman och ETC än för min blogg. Men även för dem borde mejl vara det överlägset mest effektiva.

Observera också att alla siffor är ungefärliga, i vissa fall delvis eller hel uppskattningar och alltid avrundingar. De måste alltså tas med en stor nypa salt. Dessuto ska det beaktas att de som väljer att vilja ha mejl gör ett medvetet val medan de som ser nyheterna på sociala medier inet har gjort ett medvetet val. Det förklaarar utan tvekan en hel del av skillnaderna mellan mejl och sociala medier.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.