Den US-amerikanska transporthubben Chicago

På mitt första besök i Chicago, inlandsstaden som tycks ligga vid havet, för så stor är Michigansjön vid vars sydvästra kant Chicago sträcker ut sig åt alla håll, kan jag konstatera att detta är en stad som skiljer sig radikalt från New York. Bara en mycket liten del av staden har höghusbebyggelse och skyskrapor och det mesta av stor-Chicago tycks av eviga fält med rutmönster och låga tvåvånings- och trevåningshus, blandade bostads- och industriområden i evigheter åt alla håll på den platta prärien.

Man ser ständigt flygplan på väg in mot det som ska vara världens nästa största flygplats idag, Chicago O’Hare och stadens två andra flygplatser är centrum för USA:s inrikes flygtrafik plus att man har en mängd internationell trafik också. På det senare området är man USA:s fjärde största flygplats. Världen största flygplats är Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport. Chicago O’Hare är bl.a. den centrala hubben för United Airlines.

Historiskt har Chicago också varit centrum för USA:s järnvägar och det var från Chicago sådana klassiska järnvägar västerut som Greather Northern Railway, Northern Pacific Railway, Chicago, Burlington and Quincy Railroad, Atchison, Topeka and Santa Fe Railway (idag delar av BNSF Railway, ägt av Warren Buffett), Chicago, Milwaukee, St. Paul and Pacific Railroad, oftast kallat Milwaukee Road) (idag till stora delar nedlagda järnvägar, men en del drivs av ett dotterbolag till Canadian Pacific, Soo Line Railroad, andra delar drivs av Wisconsin Central, dotterbolag till Canadian National) och Union Pacific (ägt av Anschutz) inklusive de uppköpta järnvägarna Chicago and North Western och Southern Pacific.

Även många jänvägssystem österifrån hade och har en centralpunkt i Chicago. Det gäller förstås Illinois Central, idag en del av Canadian National (Grand Trunk), CSX Transportation (inklusive de tidigare Conrail, Pennsylvania Railroad, New York Central, Erie-Lackawanna, Chessie System, Baltimore & Ohio m.fl.) och Norfolk Southern (inklusive de tidigare Conrail och Norfolk & Western). Dvs samtliga idag existerande större järnvägsbolag i USA, utom ett, Kansas City Southern, trafikerar Chicago.

Trots den stora betydelse som Chicago haft för järnvägen är dess pendeltågssystem, Metra, klart underlägset det som finns i New York. Så Chicago må vara en stor järnvägsknuptpunkt, men just det var förmodligen också dess olycka när det gäller pendeltågstrafik. Trafiken var svår att få effektiv då massvis med olika bolag konkurrerade med varandra, delvis på likartade sträckningar. Konsekvensen blev gammalt tågmaterial, dålig lönsamhet och långsam service. De privata företagen kunde inte lösa problemen, de förstörde snarare för varandra. Lösningen blev en gemensamt ägd (offentlig) transportförvaltning, Regional Transportation Authority, som staden Chicago tog initiativ till.

Intressant?
I media: SVD, RT, DI, DN, Stockman.nu, Singuecon, AB, Idrottens Affärer,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Blogged with the Flock Browser

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements