SVT:s chef Eva Hamilton skriver på DN Debatt att SVT har svårt att nå tittare i åldrarna 25-55. Dvs huvuddelen av sveriges vuxna yrkesverksamma befolkning. Hon påstår att det inte beror på att man gör ytliga och ointressanta program. Jag tillhör den nämnda gruppen och tittar inte på speciellt många TV-program överhuvudtaget.
Av den enkla anledningen att de är ytliga och ointressanta. Framförallt är programmen ytliga och ointressanta (med vissa markanta undantag på fredagar, då det är några ytliga men intressanat program året runt, På spåret, Doobidoo, Så ska det låta) de två dagar när det är lättast att titta på TV, fredag och lördag. Men i huvudsak är de flest program som sänd på tider som en arbetande människa kan se på TV helt ointressanta och ytliga. Jag ser mest på dnaska serier, brittisk deckare och filmer. Vissa kvällar sänds dess program på tider man kan se dem, men ofta sänds de alldeles försent.
Svenska serier och sitcoms är alldeles för värdelösa för att vara intressanta. Dåliga helt enkelt och i övrigt är det alltför mycket flams och trams. Nyhterna är anfäktade av samma sak upplever jag. Ytlighet. Man blir förbannad när man ser dem, journalisterna verkar ofta okunniga och det är förutsägbart i program som Agenda. enda undantaget är när Janne Josefsson får upp spåret efter nån oförrätt i Uppdrag Granskning. Då kan det bli intressant.
I Eva Hamiltons debattartikel hänvisar hon i övrigt till en mängd olika underersökningar men ingen som faktiskt berör vad folk tycker om programmet. Jag menar att hon därmed inte har fog för påståendet att det är bristande kvalitet, dåliga, ytliga och ointressant program som är problemet. Min uppfattning är att just det faktiskt är det verkliga problemet. SVT har blivit som en kommersiell kanal utan att behöva vara det. Och sänder fle sorts program på fel tider.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Eva Hamilton, SVT, Ytliga program, Tittare, Kommersiell TV, Media, TV, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.