Sociala medier och klass. Arbetarklassen är extrem underrepresenterad i riksdagen. Lite bättre är det i kommuner och regioner men ändå är arbetarklassen krafigt underrepresenterad. De partier som har högts andel arbetare i riksdagen är Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Även på sociala medier är arbetarklassen kraftigt underrepresenterade. Det finns en enkel förklaring till detta. Det går inte att hänga på social medier om en har ett arbetaryrke. Däremot går det för många med medelklassyrken. För en del av dem ingår det till och med i arbetet. exempelvis för journalister. Och de måga medelklasspersoner som är folkvalda politiker eller för många tjänstemän på myndigheter. Många jänstemän som sitter framför datorn stora delar av dan kan förstås hänga på sociala medier även om det inte ingår i deras arbete.
Detta får också konsekvenser för opinionen som sysns på sociala medier. Den avspeglar inte på något sätt åsikterna i det svenska folket. Framförallt för att arbetarklassen är underrepresenterad. Dett faktum leder dessutom till att invandrare är underrepresnterade därför att en stor del av invandrarna är arbetarklass.
Sociala medier och klass
Någon svensk undersökning av arbetarklassens förekomst på sociala medier har jag inte lyckats hitta. Några få undersökningar från andra länder finns dock liksom diskussioner om saken vilket inte finns i Sverige. Så några obestridliga fakta i frågan har jag inte tillgång till.
Men den erfarenhet jag har är att Mastodon domineras av medelklass med teknisk utbildning och vänsteråsikter. En del av dem kan dock ses som arbetarklass beroden på den position de har i sitt arbete. Bluesky domineras av medelklass inom kultursektorn och journalistiken vilka också dominerar X (Twitter) tillsammans med politiker och politiska tjänstemän. Högerdominansen är kraftig på X medan Bluesky har en viss lutning åt vänster inklusive socialiberalism.
Facebook är för alla och det är förmodligen det sociala medium som har störst inslag av arbetarklass bland användarna. Men det sociala medium som troligen har störst andel användare i arbetarklassen är Flashback. Hur det förhåller sig med Youtube, Instagram och TikTok har jag ingen kännedom om eller erfarenhet av.
Arbetarklassen och sociala medier
Jag är i allra högsta grad är närvarande på sociala medier och identitetsmässigt fortfarande är den arbetare jag varit i större del av mitt liv. Men idag är jag förstås fattigpensionär. Så några reflektioner kring det och sociala medier. Jag har rent generellt färre följare på sociala medier än i stort sett alla medelklasspersoner jag är bekant med på de olika sociala medierna. Jag tror att en anledning till detta är att jag är arbetarklass och uttrycker mig samt skriver om saker som inte intresserar medelklassen. Förmodligen skriver jag också på ett sätt som inte tilltalar medelklassen.
Samtidigt vet jag att jag har arbetarklassläsare på min blogg. Cirka 60-70% av mina läsare har bara maximalt 2 år gymnasium som utbildning. En majoritet är män. Jag får främst mina läsare från sökningar på nätet och via länkar på Flashback. En mycket liten del av läsarna kommer från andra sociala medier. Men min fiskeblogg Njord får en stor del av läsarna från Facebook.
Målsättningen när jag skapade min blogg var att skriva för mina arbetskamrater i industrin. Allt tyder på att jag lycks med det. Det är de som läser min blogg. Men det betyder också att sociala medier som domineras av medelklassen har en väldigt liten betydelse för min blogg. Jag får förhållandevis få följare från sådana sociala medier och har också väldigt få interaktioner.
Så trots att jag driver en av Sverige mest lästa vänstersajter är jag i stort utan inflytande på sociala medier. Sociala medier har också en mindre betydelse för min nyhetssajt än för andra vänsternyhetssajter. De tror jag handlar om klass. Arbetarklassens frånvaro på social medier och medelklassens ointresse för det jag skriver om. Vilket i allmänhet är frågor och saker som annan vänstermedia inte skriver om.
Läs mer:
- Revolutions, the digital divide and working-class media
- Social media and social class
- Social Media Use Among the Youth and Working Class
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.