Åtal för olycka på Gröna Lund 2023

Åtal för olycka på Gröna Lund 2023. Åklagare har väckt talan mot tre företag för grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan i samband med en olycka på Gröna Lund 2023. En person omkom och flera skadades allvarligt.

Gröna Lund

Gröna Lund. Bild: Pellesten. Licens: CC BY 4.0

Den 25 juni 2023 havererade ett berg- och dalbanetåg på Gröna Lund med elva passagerare. Detta när tågets främre bärarm gick sönder. En person omkom, två andra föll ur vagnen varav den ena skadades svårt och fick flera frakturer i kroppen. Flera andra passagerare fick inre och yttre skador när de kastades fram mot vagnarnas säkerhetsbyglar.

Åtal mot tre företag

Nu väcks talan mot tre företag för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan. Företagen har enligt åtalet genom sitt agerande visat grov oaktsamhet, alternativt oaktsamhet. De krävs därför på företagsböter på sammanlagt 18 000 000 kronor.

Företagen är AB Gröna Lunds Tivoli som driver nöjesparken samt Mekosmos AB som åtog sig att tillverka bärarmarna som gick sönder. De la i sin tur ut arbetet på Göteborgs Mekaniska Werkstad AB som tillverkade bärarmarna och är det tredje företaget som åtalas. Alla tre företagen förnekar brott.

Ingen person åtalad

Ingen enskild person åtalas för brott. För brotten vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan ska enligt lagen företagsbot gå före åtal mot person. När det gäller vållande till annans död visar utredningen att det som orsakade olyckan främst är ett förlopp där det har brustit i hela kedjan. Från beställning, till tillverkning, leverans och besiktning av bärarmarna till berg- och dalbanetåget.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa. Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt. Den yttersta konsekvensen av oaktsamheten är att en person omkom, tre fick mycket svåra skador och flera andra skadades lindrigt men hade lika gärna kunnat få livshotande skador, säger senior åklagare Christer B. Jarlås i ett pressmeddelande. Han är åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

Förundersökningen består av drygt 1 800 sidor och innehåller bland annat resultat från materialanalyser, tekniska undersökningar, expertutlåtanden och förhör.

– Tillverkar man en vara, som de främre bärarmarna, så ska de vara säkra. Hade man gjort en föreskriven revisionsbesiktning av de nytillverkade bärarmarna före montering hade man med hög grad av sannolikhet upptäckt bristerna. Dessutom visar tester av Jetlines säkerhetsbyglar att de inte klarade av att skydda vuxna personer och i stället vållade skador, säger Christer B. Jarlås.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.