Amish och Mennoniter. Första gången jag kom i kontakt med Amishfolket var genom en film. Jag visste iofs att de existerade men hade aldrig läst eller sett något om dem. Filmen var Vittne till mord som kom 1985. På engelska heter filmen kort och gott Witness. När jag har besökt min dotter och mina barnbarn i USA har jag dock kommit i kontakt med Amish flera gånger. Eller rättare sagt: Jag har sett dem på flygplatser, tunnelabenetåg och en del andra ställen. De är lätta att se och många av dem pratar tyska, Visserligen en ålderdomligt schweizisk tyska som kallas Pennnsylvania Dutch. Den är svår att förstå men det är omisskännligt tyska. Men en del av de jag sett kan mycket väl ha varit mennoniter.

Amish i en traditionell hästvagn. Lancaster county, Pennyslvania. Bild: Utente:TheCadExpert. Licens: CC BY-SA 3.0
De härstammar från Schweiz och Elsass (Alsace) och har gemensamt ursprung med Mennoniterna. Dess två grupper skilde såt redan i Schweiz på 1700-talet. Utvandringen till USA började redan på 1700-talet i båda grupperna. De flesyta som utvadnarde gjorde et under 1700-taet och bosatte sig i Pennsylvania, Indiana och Ohio men har senare också flyttat till andra delstater.
I slutet av 1800-talet skildes två grupper av Amish dock åt. Dessa två grupper skildes åt i flera olika omgångar. De som lämnade blev mer lika mennoniter. De senare kallas ofta Amish-mennoniter och de som stannade kvar som Amish kallas Old Order. I Europa kom alla amish att med tiden går med i den mennonitiska kyrkan. Den sista existerande amishfösamlingen i Europa försvann 1937. En del amish utvandrade dock också under 1800-talet. Då huvudskligen till Indiana där de bildar en egen grupp av Old Order då de också pratar en annan tysk dialekt än andra amish.
Beachy Amish
Många Amish-mennoniter men inte alla använder modern teknik och bilar. Cirka 2 tredjedelar av amishfolket lämnade och blev mennoniter. De tillhör dock flera olika grupper varav Beachy Amish är den största gruppen. Många av Beachy Amish pratar inte heller tyska längre. De är totalt cirka 15 000. I en intressant GP-artikel uppges att de är en del av Amish men det är inte riktigt sant även om det är mycket som är likt. De är mer mennoniter och använder moderna kläder, TV, radio mera. Men det är precis som bland Old Order Amish, New Order Amish och mennoniter mycket olika mellan olika grupper, byar, gemenskaper och kyrkor. Så det finns de som är mycket mer tradtionella och liknar New Order Amish väldigt mycket.
New Order Amish
På 1960-talet kom nästa större splittring bland Amish. Ett stor antal familjer i Pennsylvania och Ohio bröt med Old Order Amish då de vill använda teknik i arbetet såsom traktorer, mjölkningsmaskiner och annat. Denna grupp kallas New Order Amish. Många av dem accepterar också använda av elektricitet. New Order Amish är starkt emot alkohol och tobak. Dessutom är de mot att mot att ungdomar ska få sova tillsammans innan de gifter sig. Något som är tillåtet bland Old Order Amish.
Det finns alltså flera olika grupper också inom New Order Amish med olika inställning till framförallt teknik men samma inställning till droger och socialt umgänge bland ungdomar. Kanske finns det så många som 15 000 New Order Amish. det fins dock en strak tredn bland New Order Amish att de lämnar amish-livet till förmån för mer progressiva kyrkor. New Order Amish pratar i allmänhet tyska och tillämpar en strikt klädkod och strika könsroller. Väldigt många accepterar inet att bli fotograferade.
Old Order Amish
Även bland Old Order Amish finns det en mängd olika grupper. Det finns en del grupper som är myckety positiva til modern tekniks som traktorer, mjölkningsmaskiner, drönare, telefoner, elektricitet och bilar. Och det finns andra som helt och hållet tar avstånd från sådant. Den grupp som skribenten i GP har kontakt med är en väldigt teknikvänlig Old Order Amish-grupp och de kallas Kalona Amish. De är mycket otypiska Old Order Amish. Mycket otypiska amish överhuvudtaget.
Old Order Amish inkluderar de flesta Amish och de är omkring 400 000 i USA och Kanada. I samband med andra världskriget bröt sig ett par extremt konservativa riktningar ur Old Order Amish, Swartzentruber Amish och Buchanan Amish. Idag finns det en mängd olika grupper inom Old Order Amish. Den grupp som förekommer i Vittne till mord är Lancaster Amish. Alla grupper av Old Order Amish pratar i allmänhet tyska. De tillämpar också tillämpar en strikt klädkod och strikta könsroller..
Maine
När jag besökte ett barnbarn i Maine, USA, nyligen bodde vi första natten på ett hotell i denlilla orten Brunswick. När jag satt ock åt frukost kom det ine en amishfamilj i matsalen. Det såg ut som en far med två döttrar som var cirka 15-20 år gamla. Den äldre dottern hade två barn och var mycket social och pratsam. Hon förklarade för personalen att de inte hade någon elektricitet och att de behövde förklara hur hon skulle använda det pannkaksjärn som fanns. Personalen förklarade.
Hela familjen som utan tvivel tillhöde en konservativ grupp inom Old Order Amish pratade sen tyska med varandra. De pratade om att de skulle bli hämtade och körda nånstans. De var mer typiska amish än de som förekommer i GP:s artikel. Men samtidigt kan de ha varit från en väldigt extremt konservativ grupp som under en lång tid inte var en del av amish-gemenskapen som kallades Christian Communities. Deras församling i Smyrna, Maine, återgick till att bli en del av amish strax efter ledarens död 1998.
Mennoniter
När det gäller Mennoniter så är de över 500 000 i USA och totalt över 2 miljoner i hela världen. De är ockspå indelade i en mängd grupper där vissa inte använder några tekniska hjälpmedle av något slag preci på samma sätt som de mest konservativa Amish-grupperna till församlingar och gemenskaper som i stort sett använder alla moderna hjälpmedel. Det finns som använder gammaldags kläder precis som de flesta amish medan andra har fullt moderna kläder. Existerande grupper är bland annat Mennonite Church USA, Russian Mennonite, Mennonite Church in the Netherlands, Reformed Mennonite Church, Conservative Mennonite, Church of God in Christ, Mennonite,. Old Order Mennonites, Stauffer Mennonites, Markham-Waterloo Mennonite Conference och Groffdale Conference, samt många fler.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
När det gäller religiösa grupper gillar jag främst valdenserna. Det är en frikyrka från 1100-talet vars främsta kännetecken är totalt förakt för alla slags auktoriteter. Jag träffade på dom i Colonia Valdense i Uruguay, dit dom hade kommit från några alpdalar på 1800-talet. De livnärde sig på att vara Uruguays främsta ostproducenter. Det hade lett dem till att bygga upp Uruguays mest effektiva miljöorganisation, eftersom deras kor hade druckit förgiftat vatten från ett föråldrat pappersbruk.
Miljögruppens ordförande hade som främsta plikt att bjuda på hemgjort vin på mötena. När man berättade om dom för andra uruguayaner såg dom lätt ursäktande ut och sa att, ja, valdenserna är så duktiga. Underförstått, sånt skulle aldrig vi andra uruguayaner klara av.
Efteråt läste jag lite om dom och lärde mig att deras förakt för auktoriteter kom sig av att de redan från början av påven förbjöds att predika på gatorna (vilket var deras grej från början, utan någon kättersk baktanke), med motiveringen att de inte kunde latin. Vilket de ansåg vara en idiotisk orsak eftersom de tänkta lyssnarna inte heller kunde latin. Så naturligtvis gjorde de det ändå och förföljdes därför mordiskt av kyrkan. De överlevde dock, som sagt, i några alpdalar som så småningom blev för trånga.
Inom parentes var de därmed föregångare för alla slags antihierarkiska rörelser under hela medeltiden. Dessas opposition var sällan, från början, teoretiskt grundad utan handlade alltid om det högre prästerskapets privilegier. Det var naturligtvis därför de förföljdes, och av den anledningen radikaliserades. Det var också därför de teoretiskt radikala franciskanerna *tilläts*, de underordnade sig hierarkin i allt. En del franciskaner gjorde dock inte detta, så de förföljdes av den anledningen.
Ja de är intressanta. Liksom katharerna men de var ju kanske inte kristna egentligen utan förmodligen manikeer. Amish och menoniter är ju inte politiskt intressanta eftersom de är mycket konservativa.
Intressant idag är ju att francisakerna ofta är konservativa medan jesuiterna (som den just avlidne påven) ofta är radikala.
Jag bor ju i Pays Cathare som det kallas här, dvs på Pyreneernas nordsluttningar, åt Medelhavet till. Och här är även katolska kyrkan mycket stolta över sina katarer som vågade stå upp mot överheten på 1100-talet.
Intressant. För katolska kyrkan fängslade ju dem och slog ihjäl dem. Inkvisitionen var ju hårda mot dem. Pratar du occitaine också? Och inte bara franska. Senast jag var i Toulouse och Carcassonne (cirka 10 år sen) hörde jag en hel del personer som pratade occitaine på olika barer. Och många av gatuskyltarna i Toulouse var på båda språken.
Nej jag pratar inte occitanska, jag har nog med knog att lära mig franska ordentligt och inte överlåta alla kommunikationer till min infödda fru.
Men occitanska talas. Folk är tvåspråkiga. Och den lokala dialekten av franska är klart occitanskpåverkad. Ordet cinquante (50) uttalas t.ex. inte sängkangt som i Paris utan sinkante. Halvvägs till spanska cincuenta.
Och katolska kyrkan slog inte ihjäl nån. De bara dömde folk som otrogna. Och eftersom otrogna enligt lag fick sin egendom konfiskerad var den kungliga administrationen mer än glad över att ha ihjäl dom och ta deras ägodelar. På det finurliga viset kunde påven två sina händer. Jag förmodar att kungen inofficiellt betalade procent.
Något som väl katolska kyrkan kan antas ha ångrat med tanke på ursäkten för 25 år sen: https://www.theguardian.com/world/2000/mar/13/catholicism.religion
OK. Jag har varit mycket i södra Frankrike. Franförallt i La Camargue med omnejd. Franskan därener tenderar att vara lättare att begrippa än franskan i Paris och de uttalara många ändelser. I alla fall har jag upplevt det så. Franska talad på spanskt vis kan en nästan säga.
Swartzentruber lär vara mer konservativa än Old order amish.
Det är en av de mest konsrevativa grupperna inom Old Order Amish. Medan de som beskrivs i Gp är den mest liberala gruppen inom Oldo Order Amish. I alla fall enligt Wikipedia.
Tidningen Wired fick upp mina ögon för Amish-kulturen. De har sofistikerade processer för användning av teknologier.
https://www.wired.com/1993/06/1-6-amish/
https://www.wired.com/story/virtually-amish-hacking-innovation/
Men det beror väldigt mycket på vilken församling eller gruppering de tillhör.