BMW-ligan var ursprungligen ett nätverk av kriminella i Göteborg som var verksamma i slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. Två i denna liga hamnade sen i Bandidos MC eller i kretsar som stod Bandidos nära. En dömdes för medverkan i ett stort värdetransportrån år 2003 i Grebbestad. Ytterligare två av de som var aktiva i den ursprungliga BMW-ligan var senare aktiva i den nya BMW-ligan som var aktiv vid mitten av 2000-talet och som åkte fast år 2006. En av de senare var Joakim Berg i Partille som även är känd från högerextrema kretsar. Han var också den som störde ut polisens radiosystem under kravallerna i Göteborg år 2001. Joakim Berg var vid tidpunkten för den nya BMW-ligans verksamhet också en ledare inom Bandidos MC West Coast och ytterligare ett par av de inblandade i fler av BMW-ligans så kallade ”smash and grab”-kupper och rån var också medlemmar i Bandidos MC.
Medlemmarna i den ursprungliga BMW-ligan anses av polisen ha ”utbildat” yngre generationer av brottslingar i brottslig verksamhet:
Parallellt med att broderskapsgrupperingar började bildas i Göteborg skedde även en utveckling där tungt kriminella personer med en stark förankring i vissa förorter eller familjer bildade nätverk. Enligt intervjuade poliser kunde denna tendens skönjas för första gången i början av 1990-talet. Det började med att kriminella personer med förankring i vissa stadsdelar gjorde stöldturnéer. Med tunga personbilar körde de in i butiker och stal kläder och kapitalvaror. Därför fick de inblandade det polisiära smeknamnet ”BMWligan”. Vissa av dessa personer finns fortfarande kvar i den kriminella miljön och har enligt polisen inspirerat och lärt upp en ny generation kriminella ute i Göteborgs förorter.
Även den nya BMW-ligan bestod till stor del av personer från Backa som den första gjorde. Bara under oktober-november 2006 begick den så kallade nya BMW-ligan en lång rad grova brott:
16 november: En tobaksaffär i Mölndal rammas av BMW, tobak för över 100 000 stjäls.
8 november: Siba på Backa-plan får porten rammad.
7 november: Ett företag i Stenkullen och en butik i Lerum får sina fönster krossade av bilar.
6 november: En godsterminal i Arendal och Coop på Backaplan får sina portar rammade.
23 oktober: En uraffär i Nordstan får sin port sönderkörd av en bil.
16 oktober: En hjullastare körs igenom väggen till en lagerlokal i Gamlestan.
4 oktober: En sportaffär vid Kungstorget får skyltfönstret krossat av en stadsjeep.
BMW-ligans brott fortsatte och de inblandade personerna hade som tidigare kopplingar till Backa:
I december 2005 fanns det 200 ouppklarade grova stölder i Västra Götaland, som var och en inbringat varor för minst 60 000 kronor. Alltså stulet gods för 12 miljoner. Lågt räknat.
Då startades en speciell insats för att komma till rätta med brotten. Kupperna kallas smash-and-grab och polisen kände igen tillvägagångssättet.
Det var direkt kopierat av den gamla BMW-ligan, som var som mest aktiv i början av 90-talet. Detta medförde att misstankar väcktes om att någon eller några av de forna medlemmarna också var inblandade i den nya gruppen.
[…]
Nu är merparten av de 15 unga männen som utgör gängets kärna fast.
– Det är många poliser inom radiobilsenheten som suttit på spaning, kvällar och nätter. Utan dem hade vi aldrig lyckats, poängterar Stefan Olsson.Några av grabbarna har fått sina straff, andra sitter häktade i väntan på åtal eller dom, ett par rör sig dock alltjämt ute på Göteborgs gator.
Med två-tre undantag är samtliga födda mellan 1980 och 1985. Majoriteten av dem bor på Hisingen, företrädelsevis i Backa, och har varit bekanta länge. De har ett gemensamt motorintresse.
Totalt har polisen 80 unga män och några kvinnor med kopplingar till nya BMW-ligan i sitt utredningsmaterial. Vissa är mer insyltade än andra.
Men 15 av dem tillhör den innersta kretsen. De planerar, bygger om bilar, förvarar stöldgodset och deltar i utförandet av gärningen.
[…]
Nya BMW-ligan misstänks ha slagit till på ett geografiskt stort område, från Skärhamn i norr till Varberg i söder.
En av de mer uppmärksammade smash-and-grab-kupperna var den i Östra Nordstan, vid femtiden på morgonen den 18 april. En stulen BMW gasade rakt in i butiken Malmsjö Ur. Föraren och ytterligare ett par individer hoppade ur och plockade åt sig så alla klockor de kom åt.
En del inblandade åtalades år 2007 och dömdes för en rad brott.
Delar av den nya BMW-ligan åkte också fast efter att flera av dess medlemmar var inblandade i det så kallade Landvetterrånet år 2006. Andra deltagare i det rånet var knutna till Bandidos och Red & White Crew (vilket ju verkar lite underligt) enligt media:
Männen bakom Landvetterrånet är förenade genom känslomässiga band – uppväxten på Hisingen, skolan, fritidsgården och tonårstiden.
Bindningarna i tiden är här starkare än de etablerade gänggränserna. Bandidos blandas med Hells Angels-anknutna Red & White Crew och den på 90-talet aktiva BMW-ligan.
I sällskapet finns också några nykomlingar – unga män som resten anser vara pålitliga.
Fast egentligen var det nog så att den som uppges ha haft bindningar till Red & White Crew redan hade lämnat den grupperingen för att gå med i Bandidos X-team. Han var också en av dem som var inblandad i sprängningen av Linné Bar & Kök år 2004. En av de misstänkta för inblandning i Landvetterrånet var en 29-årig ägare av en bilverkstad i Krokslätt. Han vittnade mot de övriga och utsattes för hot och attentat på grund av det. Hans inblandning var att han ska ha förvarat en väska och lånat ut en bil.
Flera personer ur de olika generationerna av BMW-ligor tillhör de som varit inblandade i eller kopplade till många av skottlossningarna i Backa under senare år. Skottlossningar och mordförsök som bottnar i rivalitet och motsättningar mellan medlemmar i Bandidos MC och tidigare medlemmar i Bandidos MC, det så kallade Backagänget. Och en man med anknytning till BMW-ligan sköts av polisen i samband med att deras bil stoppades vid Örgrytemotet för inte så länge sen.
Den ursprungliga BMW-ligan (i likhet med Örnligan och Gringos) finns också skildrad inifrån av en medlem (fast han hävdar själv att han inte varit det) som skrivit en bok:
Mitt namn är Patric och jag har varit yrkeskriminell större delen av mitt liv. Jag började med småbrott när jag var ca 7-8 år. Sedan gjorde jag allt grövre brott. Till skillnad från många andra tjuvar så knarkar jag dock inte.
Jag har också alltid varit intresserad av elektronik och det har gjort att jag snabbt har lärt mig att förstå hur tjuvlarmen fungerar och hur man slår ut dom så att dom inte fungerar.
Jag har inte legat på latsidan när det gäller brott. Mina polare brukade alltid säga ”När Patric är ute då händer det saker.” Och jag kan inte annat än hålla med. År 2000 avtjänade jag ett straff på 6 år och 10 månader på Tidaholmsanstalten (för brott som avser grovt rån, smashar*, villainbrott, vapenbrott, bilstöld mm) Då började jag skriva dessa böcker. Vid den tiden var jag 37 år gammal. När det gäller ett kriminellt leverne så är inte livet som ett vanligt Svenssonliv. Jag har umgåtts mycket med folk från BMW-ligan i Göteborg och arbetat med dom. BMW-ligan var en liga som stal snabba BMW-bilar och som gjorde inbrott i butiker genom att köra rakt in i butikerna med bilarna. När sedan polisen kom så körde BMW-ligan ifrån poliser och vaktbolag.
Jag döpte dessa böcker till just BMW-ligan eftersom åklagaren och förhörsledaren sade att jag tillhör den ligan, något som jag själv inte kan hålla med om. Du får själv avgöra om detta är sant eller inte. Dessa böcker kommer att ge dig en mycket stor insyn i hur kriminella och poliser arbetar och även hur anstaltslivet är. Jag förklarar hur livet och oskrivna regler fungerar i den kriminella världen och på anstalt och hur brottslingar tänker och agerar. I böckerna beskriver jag min barndom, hur jag började med kriminalitet och fram tills jag helt lade av med det.
Är du intresserad av hur livet fungerar för några få procent av vår befolkning så är BMW-ligan – Smash and grab något du bör läsa, då detta är en självbiografi där allt är sant. Man kan även ställa frågor som berör dessa ämnen här på hemsida, där man får ärliga svar av mig.
Intressant?
Läs mer: SVT1, 2, 3, SVD, GP1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, Star Noire,
Läs även andra bloggares åsikter om BMW-ligan, Bandidos MC, Landvetterrånet, Smash & Grab, BMW, Rån, Brott, Göteborg, Backa, Kriminella gäng, Kriminella nätverk, Backagänget, Våld, Göteborg, Samhälle
Köp boken om BMW-ligan hos Adlibris
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ja mycket intressant läsning tills BMW-ligans ”bok”
Din faktakoll är lite svag där. Patric var av faktum en offspring och kallades av många ”850-ligan”
Men för att dra in lite ”extra” vad man kan så är det förståeligt. Men om du vill ha en korrekt sida med fakta bör du redigera.
Med vänlig hälsning, den med koll 😀
Det är ju inte helt möjligt för mig att kolla all fakta med berörda personer. Jag har inte den tiden. Därför kan det bli lite fel. Men grunderna i inlägget är ju som du säger okej. Jag har inte heller boken. Utan har fått gå på de utdrag jag hittat här och där på nätet.