Volvomuseum på Saab-fabrikens plats

Det ska byggas ett Volvo-museum på den plats där Saab:s växellådefabrik i Göteborg en gång låg. Det mesta av fabriken är rivet och förvandlat till en parkeringsplats. Kvar finns en äldre byggnad där Liseberg har verkstäder och kontor och två nyare byggnader. De två sistnämnda ska rivas för att bland annat ge plats åt Volvos museum.

I den äldre byggnad som finns kvar låg kontoret för Saab:s växellådefabrik och i verkstadsdelen tillverkade vi växellådehus, drivaxlar, differentialhus (diffhus), länkarmar och andra detaljer till Saab:s växellådor och drivlina. Verkstaden kallades Gamla verkstan och vi som jobbade där var kända för att vara kommunister, socialister och anarkister. På det röda skiftet som jag jobbade på åren 1984-1991 var mer än hälften av oss anarkister, socialister och kommunister. Vi var en mycket stridbar grupp arbetare. Arbetet på fabriken och hur det var finns faktiskt beskrivna i en roman, dock på finska. Det är en av mina arbetskamrater, Mauno Päämaa som skrivit boken.

På 1990-talet flyttades tillverkningen i Gamla verkstan till den äldre av de två nya byggnaderna varvid Gamla verkstan med tiden kunde tas över av Liseberg (1997). Kanske ska nu också Gamla verkstan rivas för att ge plats åt nya byggnader för Lisebergs räkning, men det verkar faktiskt som om den främst ska byggas om och ut. Innan Saab använde byggnaden var det en byggnad som tillhörde Electrolux och Bohus Mekaniska Verkstad.

Jag har själv skrivit en del minde saker om arbetet och livet på fabriken. Några har jag publicerat här på bloggen:

När det gäller planerna i stort är det bra att det blir nåt annat än bara asfaltsytor för parkering på platsen och en flytt av biltrafiken på Nellickevägen till en sträckning bredvid järnvägen är alldeles utmärkt om det blir ett cykel och promenadstråk längs med ån. För att området inte ska bli allt för otryggt på mörka vinterkvällar borde de dock också byggas bostäder  och inte bara verksamhetslokaler och kontor.

Advertisements