Banverket har meddelat att man inte har pengar till att bygga ut järnvägarna kring Göteborg. Bland de utbyggnader som skjuts på framtiden är fyrspårsutbyggnaden genom Lerum och utbyggnaden av dubbelspår till Landvetter flygplats. Detta innebär att det blir svårt att skapa en ordentlig pendeltågstrafik på flera av järnvägarna runt Göteborg. Dubbelspårsutbyggnaden längs med Göta älv fortsätter dock. En pendeltågsstation planeras i Gamlestaden för den nya pendeltågslinjen. Samtidigt borde man också planera för att pendeltågen från Alingsås får en station på platsen så att man kan byta mellan spårväg, buss och pendeltåg där. En sådan dubbelstation möjliggör också en vettig utbyggnad av pendeltågstrafiken i Göteborg oberoende av när Västlänken blir byggd. (se tidigare inlägg)
Men hur göra med Lerum och fyrspår, med Landvetters flygplats och dubbelspår. Varför inte göra det till ett och samma projekt. Bygg ut dubbelspår till flygplatsen, fortsätt med detsamma till Borås och bygg sedan ut dubbelspår från Borås till Herrljunga och västra stambanan. Utbyggnaden till fyrspår genom Lerum behövs inte, lerumsborna kan andas ut och Skövde, Trollhättan, Borås med flera orter kan få fina direktförbindelser med Landvetter flygplats.
Andra bloggar om: Pendeltåg, Tåg, Järnväg, Kungsbacka, Alingsås, Gamlestaden, Älvängen, Göteborg, Miljö, Kollektivtrafik, Samhälle, Politik, Lerum
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Lerum gör anspråk på att vara en miljökommun i framkant. Det är ett skämt. Det är snudd på omöjligt att vara bosatt i Lerums kommun utan bil.Centraliseringen av samhällsservice till centralorten Lerum bara ökar. Swedbank som lägger ner sitt kontor i Gråbo är bara ett exempel. Stopp för laxtrappa i Hedefors ett annat. Men det värsta exemplet är ändå Lerums kommuns bromskloss för förbättrad järnvägstrafik. Snacka om bakåtsträvare. I sin miljövision befinner sig Lerum på sextiotalsnivå. Det är enbart individen som ska ta ansvar. En helhetssyn saknas.