I sak har naturligtvis Miljöpartiet rätt. Flyget är en stor miljöbov och det är vansinnigt att flygbränsle inte kan beskattas. Naturligtvis krävs det en utbyggnad av järnvägen i Sverige. Och det är naturligtvis onödigt att flyga Göteborg-Stockholm.
Men vad Miljöpartiet samtidigt glömmer och det är detta som förvirrar är att majoriteten av utsläppen av växthusgaser i Sverige inte kommer från flyget. De kommer från bilismen i storstäderna. Det är alltså denna som i först hand måste minskas. Det är i storstadsområdena som åtgärder främst ska sättas in.
Då är det väldigt svårförståeligt att Miljöpartiet tvingat igenom stora investeringar på en järnväg i Norrland som inte behövs. Den förbättrar inte läget när det gäller klimathotet. Ytterligare en sak som gör mig förvirrad om vad Mp egentligen vill.
När det gäller järnvägarna i Göteborgsområdet kan en första utbyggnadsetapp på Götalandsbanan kombineras med en utbyggnad av västra stambanan. Och Lerums kommuns invändningar kan lätt kringgås. Detta genom att bygga dubbelspår Göteborg-Landvetter flygplats-Borås-Herrljunga. Då ökas kapaciteten på västra stambanan, vi får en snabb förbindelse till Borås och till Landvetters flygplats (ja, flyg kommer att behöva även i framtiden, men bör beskattas hårdare och endast för längre distanser).
Trängselavgifter bör naturligtvis också införas i Göteborg. Liksom en utbyggnad av spårvägen. Vad som inte behövs däremot är en utbyggnad av vägnätet för ökad biltrafik.
Ett annat inlägg om miljöpartiets förvirrande logik.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
”…investeringar på en järnväg i Norrland som inte behövs”
Hoppla,hoppla nu är du nog ute och cyklar.Miljoner ton med gods fraktas med lastbil på grund av den undermåliga/obefintliga järnvägen längst upp i norra Sverige. Men ni söderut tänker bara persontransport när man pratar järnväg.
Det går dessutom inte att köra längre godståg på gamla banan i inlandet eftersom den är för backig. Man skulle kunna bygga ut den gamla banan, men det kostar mer än att bygga en ny bana längs kusten. De två banorna blir tillsammans ett dubbelspår för godstågen. De tunga, fullastade tågen söderut kör på nya banan, medan de lätta tomtågen kör norrut på gamla banan.
Äntligen bekänner miljöpartiet färg, och erkänner att de i hjärtat är ett borgerligt parti. De vill ju att bara överklassen skall ha råd att köra bil, som på 30-talet.
Då var det ju ren fin luft i städerna, eller hur?
Äntligen bekänner miljöpartiet färg, och erkänner att de i hjärtat är ett borgerligt parti. De vill ju att bara överklassen skall ha råd att köra bil, som på 30-talet.
Då var det ju ren fin luft i städerna, eller hur?