Lösningen heter minskad bilism

Inte fler vägar. Det är välkänt faktum att köer inte kan byggas bort. När nya vägar byggs så fylls dessa sakta på med trafik och snart har vi samma läge som innan. För mycket biltrafik och köer. Därför kan man aldrig genom vägbyggen bygga bort såna problem som olyckan på Essingeleden orsakade.

Det privata monopolet för en bärgningsfirma framstår som jag sr det som det största problemet. Något som uppstått på grund av de korkade upphandlingsregler som finns för olika myndigheter och som gör att man bara får anlita företag man har avtal med. Fullkomligt idiotiskt och totalbyråkratiskt. Utan den idiotiska konstruktionen hade olycksfordonet varit bortbogserat långt tidigare. Det verkar ha varit huvudproblemet som jag kan se:

Två tungbärgningsbilar – föraren i den första blev vittne till olyckan och slog larm, den andra var beställd av lastbilsägaren – fick inte ingripa eftersom polisen hade avtal med en tredje firma som sent omsider kom fram med sin bärgare.

De olika förslagen på förbättringar som föreslås av det konsultbolag som utrett det hela är följande:

  • Inför ordningsbot för att köra med kran som inte är korrekt infälld.
  • Räddningstjänst, polis och väghållare bör se över sina ledningsfunktioner.
  • Det behövs en ”jourhavande vägtrafikchef” på plats.
  • Utnyttja tillgängliga resurser bättre. Undvik låsningar till upphandlingskontrakt.
  • Beställ erforderliga resurser tidigt (till exempel absorptionsmedel).
  • Inspektera skadade broar tidigt och snabbt.
  • Informera kraftfullt om en trafikinfarkt är på gång.

Dess förslag verkar vettiga. Speciellt biten om upphandlingsregler. För det verkar som det var den viktigaste anledningen till att det hela tog så lång tid. Regler som skapats som en anpassning till EU och som ett led i privatiseringarna av offentlig verksamhet.

Men när Vägverket förslår utbyggda vägar i form av kringleder är man fel ute. Det hjälper inte på sikt. Precis när den nya vägen är färdig hjälper det, men nåt år senare är det samma skit igen. Det är bara minskad trafik som hjälper på sikt. Och det är ju vad vi behöver få till med tanke på klimathotet också. Så då slår vi två flugor i en smäll med en satsning på ökad kollektivtrafik och minskad biltrafik.

Intressant?
Borgarmedia: SVD,
Andra bloggar om: , , , , , , ,

Advertisements
  • Kurt

    Om det kostade 33 miljoner pga Essingeleden var blockerad några timmar, så kan man ju också börja uppskatta vad den här Irakkonferensen i Stockholm kostar. 25 miljoner av biståndsbudgeten för själva konferensen, till det polisinsatsen och till det kostnaderna för trafikkaoset!

  • Pingback: Den självklara lösningen - kollektivtrafik | Svensson()

  • Apan

    Du har en något stor övertro på att minskad bilism skulle lösa all världens klimatproblem. Du gör ju två tankevurpor. Ett, alla bilar går på fossila bränslen. Även el/vätgas bilar behöver plats och vägar. Två, den absoluta majoriteten av utsläpp kommer inte från Sverige och majoriteten av de utsläpp som kommer från Sverige kommer inte från bilar. Vi bor i ett kallt land. Alltför många använder rå el eller brännolja för uppvärmning.

    När det gäller kolletivtrafiken undrar jag ifall du åkt kollektivt i STockholm någon gång ? Tunnelbanor är överfulla och man åker som boskap. Bussar är också fulla och trånga. Tunnelbanan ligger redan nu på maxkapacitet vad spåren klarar och ibland över då spåren och banvallen går sönder av för hög belastning.