Höjda hastighetsgränser tar liv

Det har visat sig i en dansk studie att höjda fartgränser på motorvägarna radikalt ökar antalet dödsoffer. Men transportministeriet i Danmark vägrade enligt forskaren att publicera rapporten:

Ministeriet sagde nej, og til sidst valgte Tove Hels, der har været med til at lave rapporten, selv af offentliggøre konklusioner på en konference, der blev holdt af Nordisk Vejteknisk Forum i Helsinki.

Det siger hun til Ingeniøren.

»Jeg synes ikke, at vi kunne vente længere. Resultaterne havde været klar længe, og derfor tog jeg beslutningen efter samråd med min chef«, siger Tove Hels.

Något som dock avvisas av den danska regeringen:

»Vi har ikke hemmeligholdt nogen rapport. Arbejdet med sådan en vigtig rapport tager naturligvis tid, og tallene skal være korrekte. Vejdirektoratet lægger lige nu sidste hånd på rapporten og har oplyst, at den bliver færdig i næste uge«, sagde Carina Christensen.

Enligt trafikforskarens rapport innebar en höjning till 130 km/h som maxfart på de danska motorvägarna en 38-procentig ökning av antalet trafikdödade. Att höja hastighetsbegränsningarna framstår mot en sådan bakgrund som rena mordet på människor.

Svenska diskussioner om höjda hastighetsgränser framstår också som mindre välbetänkta när man beaktar resultaten från den danska studien. Speciellt om man har en nollvision då ju höjda fartgränser står i direkt motsättning till en sådan.

Intressant?
Borgarmedia: SDS,
Andra bloggar om: , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

5 svar på “Höjda hastighetsgränser tar liv”

  1. Jag tycker inte heller att man ska höja hastigheterna på motorvägarna i Sverige, men jag undrar om en höjning i Sverige skulle få så dramatiska effekter. Att de ev. kan få det i Danmark förvånar mig inte med tanke på hur deras motorvägar ser ut. På- och avfarter är ju rena myrstigarna och fullkomligt hopplösa i jämförelse med det mycket enklare och tydligare på-och avfarterna på svenska motorvägar. Men visst kommer en höjning av hastigheterna att förorsaka ökat antal bilolyckor även här.

  2. 38% på vad? Siffran blir ju ointressant om den inte redovisas ihop med absoluta tal.

    Den stora boven i trafiksammanhang är ju annars som alla vet alkohol. 30% av de trafikdöda är påverkade. Då känns ju några km/h hit eller dit ganska så futtigt.

  3. Dog det fler på just de motorvägsträckor, eller även i städerna och sådant?

Kommentarer är stängda.