I försvaret av sina privata intressen missar Wiehe totalt målet och förnekar i praktiken sina vänsteråsikter. Hans ståndpunkt är ett försvar för kapitalism och äganderätt. Läs varför:
- Allt mitt är ditt – de två liberalismerna, del 1
- Allt mitt är ditt – de två liberalismerna, del 2
- Allt mitt är ditt – övervakning och inlåsning, del 1
- Allt mitt är ditt – övervakning och inlåsning, del 2
- Allt mitt är ditt – Vänster om immaterialrätten, del 1
- Allt mitt är ditt – Vänster om immaterialrätten, del 2
- Allt mitt är ditt – Vänster om immaterialrätten, del 3
och
Två citat från det sista inlägget:
Det är med upphovsrätt skapar en debatt som ofta handlar om hur de som producerar kultur ska kunna få betalt för sitt arbete. Men detta är en felaktig syn på det hela. Den synen förutsätter nämligen att man accepterar kapitalismen och marknaden. Den förutsätter en syn på människan som innebär att en människa bara producerar något om hon får betalt. Dvs man arbetar bara om det finns ekonomiska incitament till detta. Det är förresten den synen som präglar regeringens så kallade ”arbetslinje”.
Jag tror att detta synsätt är helt felaktigt. Det finns många andra anledningar för människor att arbeta, att producera saker, att konstruera och att uppfinna än ekonomiska incitament. Sånt som nyfikenhet, övertygelse, vilja bli en kändis, sätta rekord, känna nöjet i att bara få uttrycka sig.
och
I själva verket måste vi fråga oss hur vi kan göra det möjligt för folkflertalet att bli kulturproducenter om de vill. Utan att behöva ställa krav på att tjäna pengar på sitt kulturskapande. Jag ser immaterialrätten, i form av patent- och upphovsrätt till kulturella verk som ett hinder för detta. Jag ser också det nuvarande systemet med löneslaveri i kapitalistiska företag som ett hinder. För att det ska kunna bli möjlighet för alla att välja ett liv fritt krävs alltså att sådant som förhindrar detta, såsom upphovsrätt, patent och löneslaveri avskaffas.
Naturligtvis betyder det att viss, idag till viss mån privilegierade grupper, kommer att mista privilegier. Detta gäller grupper som författare, TV-producenter, musiker, kompositörer, regissörer, speluppfinnare, programmerare och många andra. Vidare betyder det att den fackliga rörelsen måste bli mer politisk, mer inriktad på att motverka alienationen i arbetet. Mer inriktad på att motverka löneslaveriet. Den fackliga rörelsen måste tydligare kämpa för ett annat samhälle, inte bara för att ta del av pengarna i det nuvarande kapitalistiska. Det betyder också att kampen för kortare arbetstid måste upprioriteras.
Wiehe har fel och är fel ute. I alla fall om han vill vara vänster. Hans motvilja mot fildelning är motsatsen till den som musikrörelsen stod för (notera att musiker fick betalt för de flesta spelningar, medan vi som ordnade spelningarna aldrig hade betalt) enligt min uppfattning. Så det var si och så med solidariteten från musikerna på den tiden som jag ser det och kommer ihåg det. Inte heller var det så att speciellt mycket pengar från de framgångsrika banden gick till småband. Wiehe måsta fantisera. Min bild är en helt annan och jag var aktiv på det största spelstället, Sprängkullen i Göteborg.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Fildelning, Mikael Wiehe, Musikrörelsen, Sprängkullen, Kultur, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Som de flesta vänstersympatisörer så lutar man åt höger så fort det gäller en själv. (Sorry Svensson.)
Nedladdning utan upphovsmannens godkännande är en sak, det är det många som ogillar. Men varför döma ut artister som själva väljer att släppa musiken fri? Det är ganska respektlöst gjort av Mikael Wiehe. Det finns många andra drivkrafter än pengar, såväl bland amatörer som bland yrkesartister.
Jag har släppt min musik helt fri sedan slutet av 1996, och jag har kunnat konstatera att det fungerar och att konsumenter gärna betalar om de tycker att produkten är värd det. Jag är både nöjd och stolt över de fler än 15 miljoner nerladdningar min musik har fått genom åren. För att inte tala om alla upplevelser, äventyr, resor och otroliga möten med lyssnarna som den fria distributionen har resulterat i. Hellre det än 15.000 sålda singlar, tycker jag.
Men så är jag ju bara en snål fildelare som inte har någon respekt för artister och som inte vill betala för sig. Att jag har haft internationella förlags- och skivkontrakt spelar ingen roll. Det finns inget mellanläge. Antingen är man pirat och därmed elak, eller så är man en del av ”industrin” och automatiskt ett offer.
Och så undrar människor varför jag lessnade på att debattera fildelning för några år sedan… Det tar emot att skriva något alls här, men jag måste. Mikael ser inte skogen för alla troll.
(Eftersom man inte kan kommentera Wiehes inlägg så får jag kommentera ditt.)
Han är fel ute även om han inte vill vara vänster. Han är fel ute även om man bortser från de praktiska aspekterna av de åtgärder han föreslår. Men mest fel ute är han, tycker jag, eftersom han bortser från det syfte och mål alla dessa lobbyister har haft de senaste decennierna: Att likrikta kulturutbudet till de produkter deras herrar producerar. Det har sagts flera gånger angående piratkopiering ”Vi bryr os inte om kopieringen så länge det som kopieras är enbart vår produkt”. Vem som helst inser ju att MS tex oroar sig mer för legalt kopierade linuxinstallationer än för piratkopierade Windows. Ingen skulle vara nöjdare än skivbolagen om alla lyssnade på deras konstruerade band, sedan är det naturligtvis roligt om alla ger dem pengar. Men att begränsa distributionskanalerna för konkurrenterna samt nyetableringen är viktigare.
Egentligen är det sagt så många gånger… Jag borde inte orka.. Att de fortsätter sprattla! Det är en kamp de har förlorat. De frågar sig hur musiker ska tjäna pengar? Så som de gjort de senaste 10 åren kanske. Det är inte som om piratkopieringen kan bli värre… Och detta löjliga med att piratkopieringen skulle ha med Internet att göra, hallå eller? Kanske att det har med spridningen av nytt material, men de gamla ”klassikerna” det har man i de externa hårddiskarna. Internet tar för lång tid, gympaskonäten lever och frodas ännu.
Kommunisten Wiehe är överklass, tjänar närmare en halv miljon kronor om året. Självfallet är han emot de fattigas fildelande.
Rättelse: en miljon kronor/år.
jag har sagt det tidigare. Skatter och avgifter som skall fördelas till de som påstår sig drabbas av fildelning kommer aldrig att fungera. Idag är säkert 30-40% av det upphovsrättsskyddade material som fildelas porr. jag tror inte att svenkarna är villiga att betala skatter till denna industri. Alternativet är att man tillsätter någon som skall göra den ”politiskt korrekta” fördelningen vilket känns som ett hyckleri. Man har jämfört med biblioteken sätt att betala ut pengar men den avgörande skillnaden är ju att biblioteken själva bestämmer vad som köps in. På internet finns inte denna kontroll.
Tekniken är nu som den är att digitalt material går att mångfaldiga till en försumbar kostnad. Bara för att artister vill distribuera digitalt kan vi inte ha ett kontrollsamhälle som går till överdrift. Det är olagligt att stjäla bilar, cyklar mm men det är rekommenderat att man låser dessa för att förhindra och försvåra stölder. Artisterna måste också distribuera på något sätt som förhindrar och försvårar mångfaldigande om de inte vill att detta skall ske. Att upprätthålla ett kostsamt kontrollsamhälle för att artister skall kunna sprida sina alster digitalt är synnerligen tveksamt om det ligger i allmänhetens intresse att betala för detta.
Att stora förlag med stort kapital av rättigheter lobbar för sin sak kan man ju förstå men att enskilda fortfarande orkar vara ‚Äùmoraliskt‚Äù indignerade i fildelningsfrågan är bara för mycket. Vad är det som är så svårt att förstå med det nya läget där digital information mångfaldigas med en knapptryckning.
Skivindustrin får återgå till analogt format, det borde vara en rejäl spärr mot masskopiering att det först skall spelas in och omvandlas till digitalt format. 🙂
Anledningen till att Mikael Wiehe och Co har så svårt att förstå detta är att det är rättigheter som befolkningen alltid har haft eller ansett sig ha som plötsligt fråntagits dem.
Spelmän har alltid spelat varandras musik, om än med egna variationer, sagor har återberättats o.s.v. Senare har en distributionsindustri uppstått när man kunnat reproducera alster på ett enkelt sätt. Nu har tekniken blivit än bättre, eller i varje fall billigare, och reproduktion och distribution har kommit allmänheten till godo; Det uppfattats nu som ett problem av industrin som kontrollerar distributionskanalerna.
Vad det är frågan om egentligen är en bransch som inte vill anpassa sin affärsmodell till rådande förhållanden. Det är inte så konstigt egentligen, de har ju en dominerande monopolställning och kan ta ut vilka priser de vill, ingen vill släppa en sådan position! Argumentet att man inte kan konkurrera med gratis är helt enkelt inte sant. Naturligtvis kan man det. Pris, kvallitet och tillgänglighet. Kan man inte slå priset för man arbeta på de andra två. Det är många branscher som lever alldeles utmärkt på att ta betalt får sådant man kan få gratis.
Naturligtvis inser alla skivbolag att de inte förlorar några pengar på piratkopieringen av deras produkter, den är i stort gratis reklam. Bolagen är rädda att förlora kontrollen över kunderna. Problemet uppstår när kunderna söker sig till musik som produceras utanför bolagens kontroll, när artisterna finner alternativa distributionsformer.
Lite lustigt låter det när Wiehe säger:
”Men jag ser att unga, oetablerade band spelar för mat och öl och en publik på 50 personer på olika mindre klubbar. Det uppväger knappast förlorade skivinkomster.”
Öh liksom? Vilka skivinkomster är det dessa oetablerade band går miste om? Det är ju fildelningen som kan få dem etablerade, fattar inte herr Wiehe det?
Men hallå, det där ovan är ju saxat från ett inlägg jag skrev en gång i tiden!
(Spelmän o.s.v)
Mmmm… ära… Gött!
Alla medel är ”Tillåtna”
När man på bästa sändningstid i prg. Tolvslag på nyårsafton 31/12 -08 efter att ha sjungit en sång och därefter helt fräkt gör reklam/promotar får sin kommande music dvd box. Är väl att……
TV ledningen visste nog inte om detta.
Alla är vi barn av vår tid en del hänger med en del står still en del har glömt var dom kom ifrån.
”TIMES THEY ARE A CHANGING”
Bob Dylan
PaulSky