Det behövs spårvagnar i Malmö anser kommunledningen där. Busstrafiken kan på vissa avsnitt inte byggas ut mer menar man och kapaciteten räcker inte längre till. Troligen kommer väl den nya järnvägstunneln att avlasta en del, men samtidigt så kommer många att hamna vid Triangeln och där finns det knappast plats för mer busstrafik. Det är i detta skede främst tre spårvägssträckningar som diskuteras. Från Dalaplan, alternativt Lindängen via Triangeln till Centralen. Från Rosengård till centrum och från Limhamn till centrum.
Stockholm planeras för nya spårvägar ständigt. Än är det Spårväg Syd (Tvärbana Syd) mellan Älvsjö och Flemingsberg via Fruängen och Skärholmen. En spårväg som binder samman tunnelbana med pendeltåg. Än är det en förlängning av tvärbanan, Tvärbana Nord från Alvik till Solna och en annan gren till Kista som diskuteras, än så vill man ha stadsspårväg i form av en förängning av Djurgårdslinjen från Norrmalmtorg till Kungsholmen åt ena hållet och till Ropsten åt andra hållet. Svårare verkar man ha det med Tvärbana Ost (Spårväg Ost), förlängningen av Tvärbanan från Hammarby och sammankopplingen med Saltsjöbanan. Och med tanke på att man räknar med att Stockholm ska växa enormt så behövs det verkligen mer spårväg.
I Sveriges största spårvägsstad och samtidigt den svenska storstad som har sämst kollektivtrafik (är det någon mer än jag som tror att det har med bilindustrins dominans i staden att göra?) i Sverige, nämligen Göteborg, går spårvägsutbyggnaden mycket långsamt och segt. Istaället för att utreda och bygga spårväg till Backa och till Norra Älvstranden (Lindholmen, Sannegården, Eriksberg) görs i praktiken ingenting.
Däremot tänker man öka biltrafiken genom att bygga ytterligare en tunnel (Marieholmstunneln) för biltrafiken. Det är naturligvis helt fel väg att gå i dessa klimatkrisens och bilikrisens dagar. Istället borde det nu satsas rejält på spårvägsutbyggnad, ja kanske till och med på spårvagnsproduktion i Trollhättan eller Göteborg. En utbyggnad av spårvägen till Backa kan lämpligtvis ske i samband med utvecklingen av Backaplan. en anna lämplig utbyggnad är förlängning av spårvägen från Valand över Heden till Skånegatan., något som föreslås på Yimby Göteborg i samband med deras förslag om Heden.
Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, 4, DN,
Läs även andra bloggares åsikter om Spårväg, Spårvagn, Tvärbanan, Älvsjö, Sickla, Slussen, Limhamn, Triangeln, Dalaplan, Backaplan, Backa, Heden, Lindholmen, Göteborg, Malmö, Stockholm, Kollektivtrafik, Samhälle, Stadsplanering
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Som göteborgare har jag svårt att förstå att någon stad överväger att skaffa spårvagnar. Det finns många fel men absolut värst är att när en går sönder stannar all trafik som den delar räls med. Och vagnarna går sönder ofta: En frusen växlel eller löv på rälsen är två onödiga felkällor som stoppar stora delar av trafiken.
Bra mycket bättre vore t ex trådbussar. Inga växlar, klarar löv, går en sönder kan övriga köra runt den och precis som spårvagnar släpper de inte ut avgaser i stan.
Jag anser att spårvägar inte är tillräckligt bra. Det funkar i en tät stad där alla kommer långsamt fram, det funkar inte i en stadsregion, och allra minst i en utspridd stadsregion.
Stockholms tvärspårväg har en genomsnittshastighet från ända till ända på 19 km/h. Att jämföra med 38 km/h för Blå linjens t-bana.
Spårväg kan aldrig, säger aldrig, bli ett alternativ för dagens bilister. De är för bortskämda. Spårväg kommer alltid att vara ett fattigmansalternativ för kvinnor, ungdomar och dom som Thatcher ansåg misslyckade, dvs icke-bilisterna.
För att vända sig till majoriteten måste kollektivtrafiken bli mycket bättre. Om du är intresserad kan du läsa mer på http://www.alternativstad.nu/Dokument/automatisk.html.
Fast trådbussar är små, precis som vanliga bussar. Det är det som är pecken med dem. Spårvagnar är nästan också för små, men bara bussar hade blivit katastrof i Göteborg.
Att spårvagnar färdas långsamt genom staden kan kanske bero på att det är så mycket bilar ivägen. Men visst skulle det vara ett ännu bättre alternativ att bygga hypermoderna kollektivtrafiklösningnar ovan gatuplanet. Helt klart är att det behövs något annat än fler bilar.
Premetro/stadtbahn tycker jag vore ett bra alternativ för Göteborg.
Jag vill ha coola monorails! Trevlig utsikt, skön SF-känsla och slipper bry sig om annan trafik.
Den framgångsrikaste monorailen i världen finns i Wuppertal. Hängbanan där öppnades 1901 och används än. I övrigt finns monorail i stort sett bara på flygplatser:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wuppertals_balkbana
I Dortmund finns en modernare:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/kaianders/article31169.ece
Finns bra Monorails i Kuala Lumpur och i Japan också. Fungerade utmärkt på båda ställena.