Det är naivt och felaktigt att tro att en eventuell försäljning av Saab skulle rädda några jobb på Saab i Trollhättan. En försäljning kommer med all sannolikhet innebär en nedläggning av fabriken, på samma sätt som en konkurs skulle innebära detta.
Kapitalismen kan inte lösa sin kris annat än med allvarliga förändringar i världen. Förra gången vi hade en så här stor kris blev fascismen den lösning som kapitalismen använde sig. Med ett förödande krig och många miljoner döda som resultat. Denna utveckling är naturligtvis möjlig även denna gång. Men även andra saker kan tänkas. En sak har dock alla kapitalistiska lösningar gemensamt. De går ut över arbetarkalssen och de fattiga i världen. Det är fattiga och arbetare som får betala priset för kapitalismens vansinne. I form av mer fattigdom, arbetslöshet, utslagning, svält, död.
När det gälelr Saab mer specifikt så skulle det behövas en plan för omställning av produktionen till mer miljövänliga produkter, elbilar, kollekiva transportmedel, vindkraftverk eller nåt annat miljövänligt. Privata storföretag kommer inte att göra detta. Det krävs statliga satsningar för att det ska vara möjligt. Därför bör Saab socialiseras och ställas under kontroll av arbetarna på fabriken. Staten bör ta fram en plan för vad som ska tillverkas som tar hänsyn till att jobben ska vara kvar och att miljön måsta räddas i världen.
En försäljning kommer däremot förmodligen att leda till att jobben hamnar i Kina eller Östeuropa där lönerna är lägre. Och arbetarklassen får betala i form av arbetslöhet här och låga löner där.
Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, 4, DN1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om Saab, Bilindustri, GM, General Motors, Bilkrisen, Kina, EKonomi, Kapitalism, Trollhättan, Samhälle, Politik
Från Konfliktportalen.se: Jinge skriver Obama använder vit fosfor mot civila, Björn Nilsson skriver Finanspolitiska rådet mot regeringen, kamratwot skriver Fina, rara, söta internet, Anders_S skriver Gör om rättegången mot Pirate Bay!
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Nu bara måste jag kommentera. Hur fan får du fascismen att bli ett försvar för kapitalismen? Snarare ett uttryck för samma omänskliga och ruttna kollektivism. Antingen säljs SAAB och någon annan part tar över, eller så läggs det ned.
Att tro att en politiskt styrd biltillverkare kan veta vad folk vill ha är orimligt. Statliga pengar skall inte riskeras bort på sådana chansningar.
Andreas Wedin: Fascimen försvarar kapitalismen. Fascismen försvarde kapitalets intressen. Fascismen är en ideologi som vill behålla kapitalismen. För att skapa möjligheter till ny tillväxt behöver kapital förstöras. Det är en del av kapitalismen. Fascismen och det andra världskriget möjliggjorde detta. Läs exempelvis Ernest Mandel om andra världskriget.
Fascism är en idologi, ett politiskt tänkande. Kapitalism är ett produktionssätt.
Sen ska du hålla dig till ett acceptabelt språkbruk. Man behöver inte svära bara för att man inte förstår, inte är kunnig nog eller nåt annat.
Jag läser mycket om fascism och socialism, det är intressanta ideologier. Kapitalism för mig innebär att marknaden inte styrs ovanifrån. När regeringen beslutar vem som skall få driva företag beroende på ras, klass, eller vilken variabel man nu väljer råder inte kapitalism i min mening.
Inte heller när regeringen beslutar att monetärt stödja särskilda intressen, oavsett om de handlar om arbetslösa eller ’arier’.
Jag kan till viss del förstå din distinktion mellan kapitalism och fascism som ideologi vs produktionssätt. Men kapitalism kräver ideologi, vilket jag inte kan se som något annat än liberalismen. Och som arbetare för 90:- i timmen anser jag att västvärlden borde prova på det för en gångs skull.
Ursäktar min svordom, men dessvärre är det helt enkelt så jag skriver 😉
Nu är du faktiskt ute och cyklar. Saab är mer eller mindre värdelöst utan sin svenska image, och den försvinner snabbt om man helt lägger ner i Sverige. För att inte tala om de svenska kunderna. Vad är ett svenskt bilmärke värt om ingen i Sverige vill köpa det därför att produktionen flyttat till Kina?!
Och du har helt fel i att privata företag inte kan ställa om produktionen. Självklart kan dom det. Det är ju privata företag som ligger bakom både vindkraftverk och solceller. Men det finns inte någon självklar fördel med att bygga om Saabs fabriker till vindkraftverksfabriker; det är trots allt en bilfabrik. Och det mest lämpade att ställa om produktionen till är därmed andra bilar, om man överhuvudtaget ska ställa om och inte bara fortsätta bygga Saabar. En fabrik är inte en slöjdverkstad som kan göra lite vad som helst.
Och hur utjämnade klyftor mellan fattiga och rika länder kan vara ett slag mot arbetarklassen fattar jag inte heller. Jag kan förstå de individer som riskerar att förlora sina jobb i Sverige, men att kineser får jobb istället är väl bara solidariskt? Eller? Marknadsekonomin har en starkare utjämnande effekt än vad planekonomi har.
Har tanken aldrig slagit dig att det är teknologin hos Saab kineserna vill ha?
Det nära sammarbetet med Chalmers och Högskolan Väst som genererar och säkerhetsställer modern teknologi och forskning?
Saabs har även ett etablerat nätverk av säljare över västvärlden vilket kineserna vill kunna utnyttja och flyttar man Saab till Kina så är man ju tilbaka på ruta 1 igen.
Tror mer på att Saab kommer att få bygga koncernens premiumbilar i Sverige och budgetbilarna i Kina och smyger in budgetbilarna via Saabs redan etablerade säljnätverk.