Det är naturligtvis helt riktigt att bygga på det sätt som man vill göra i Partille utanför Göteborg. Den icke-fungerande och konstigt organsierade förortskommunen vill bygga mer och på ett sådant sätt att de centrala delarna av samhället får en riktig stadsmiljö:
– Tät bebyggelsestruktur med tydliga kvarter
– Tydlig uppdelning i offentliga, halvoffentliga och privata ytor
– Stadsrummen Gamla Kronvägen och Kyrktorget förstärks
– Stadsmiljön inbjuder till möten, rörelser och lek
– Lugna miljöer skapas i väl valda lägen
– K2020 främjas
– Bostäder med blandade upplåtelseformer
– Utbudet av handel, utbildning och verksamheter stärks
– Kultur- och fritidsutbudet stärks
Samrådshandling del 1
Kap 1-2 (pdf-fil 2 Mb)
Kap 3-5 (pdf-fil 3 Mb)
Samrådshandling del 2
Kap 1-5 (pdf-fil 2 Mb)
Kap 6-12 (pdf-fil 931 kB)
Bilagor
1 Medborgardialog (pdf-fil 307 kB)
2 Miljöbedömning (pdf-fil 140 kB)
3 Riskbedömning (pdf-fil 1 Mb)
4 Trafikplan (pdf-fil 3 Mb)
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Göteborg, Stad, Stadsbyggnad, Förtätning, Partille Centrum, Partille, Stadsplanering, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Det går inte att göra en stad med lite duttande, det blir enklaver hur mycket av listan man än duttar in.
Stadens idé eller existensberättigande är närhet. Att minimera avståndet mellan så mycket som möjligt mellan så många människor och aktiviteter som möjligt. I första hand minimera avståndet mellan produktiva verksamheter (dock inte bara såna som syns i bokslutet utan även exempelvis produktion av goda idéer) – det är en fråga om logistik, en fråga om att minimera kostnader för möten. Men man får förstås tillgång till en massa annat på köpet.
Minimeringen av avstånd kräver
– tät bebyggelse, Jane Jacobs som studerade detta praktiskt föreslog ca 20.000 pers/kvkm som lämpligt i en storstad, vilket är lite mer än Stockholms innerstad
– blandning av funktioner, dvs boende, produktion, kommers och kultur i en enda röra, ju mer blandat desto bättre
– frånvaru av barriärer, maximalt flyt överallt – inga motorleder som spärrar kvarter från kvarter, inga stora kvarter som kräver stora omvägar.
Jag önskar Partille lycka till men undrar om dom har förstått hur mycket dom måste ändra på för att nå någon effekt.
Jan Wiklund: Jag är övertygad om att de inte förstått ens hälften.