Området mellan Länsmanstorget och Temperaturgatan i Länsmansgården är ett obehagligt område. Ja hela ändhållplatsen för spårvagnen vid Varmfrontsgatan och därifrån till hållplatsen Temperaturgatan är ett öde och otrevligt område. Faktiskt så är hela spårvagnssträckningen från Vårväderstorget över Friskväderstorget, Väderilsgatan och upp till Temperaturgatan och Varmfrontsgatan ett otryggt och obehagligt område så fort man är utanför vagnen på vilken hållplats det än är. Temperaturgatan kanske är det värsta stället, men även andra hållplatser lider av samma problem.
Runt hållplatserna är det i allmänhet ”grönområden” och ingen ser hållplatserna från nåt hus. Inget hus finns i närheten och det gör att hållplatserna och vägarna dit går genom områden där det finns väldigt lite människor. Sådant känns otryggt och när det skett flera våldsdåd som i Länsmansgården de senaste åren känns det än mer otryggt. Vad som behövs är att öde platser som Temperaturgatans hållplats och området runt den bebyggs. Med bostäder och affärslokaler hal vägen runt och hela vägen ner från Länsmanstorget. Det skulle skapa en miljö med fler människor i rörelse, dvs en tryggare miljö.
Likadant är det kring spårvagnslinjerna i de flesta av de äldre miljonprogramsförorterna och även i en del av sist byggda. Undantaget är Angered C, Hjällbo och Hammarkullen. Genom att skapa bebyggelse läng med spårvagnslinjerna kan man bygga bort de otrygga och oanvändbara impedimenten som ibland kallas för grönytor och skapa en mer sammanhängande förortbebyggesle samtidigt som man skapar en tätare och tryggare stad. Så kan en positiv utveckling skapas.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Spårväg, Spårvagnslinjer, Spårvagnshållplatser, Otrygghet, Brott, Mord, Länsmansgården, Brott, Stadsplanering, Göteborg, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Kloka ord, Svensson, men dina partikamrater skulle nog inte hålla med dig. De kallar sådant för ”gentrifiering” och de bekämpar sådant på alla sätt och vis.
De är bara ute efter en status quo tillbaks till ett knarkfyllt 70-tal, då en välutvecklad korporativism inom stadsplanering och byggbransch stod i zenit och att då bilberoende SCAFT var förebilden för ”bra” stadplanering.
Låter väldigt borgerligt i mina öron, men, det är la bara jag, eller?
Sedan när det gäller Hisingen, så är ju detta ett mycket speciellt fall. Då Hisingen glöms bort i nästan alla sammanhang när man pratar om GBG, så har den ön lite av ett New Jersey-komplex (fel sida älven, du vet), vilket gör att satsningarna man gör där, bara blir halvdana projekt, som inte följs upp på riktigt (Eriksberg, någon?). Vad man skulle kunna satsa på, är ett redigt stadsliv med bra och billiga bostäder och bra verksamheter som går 24/7.
Du bör se denna karta över en T-banestruktur över GBG som jag och några andra på Yimby har knåpat ihop. http://gbg.yimby.se/UserFiles/28664f29-34ee-4ae7-95a5-774340d4e4ba/197/95c8589e-edb5-4dba-bd34-46b2008ade95.jpg
Med den här strukturen, skulle Hisingen aldrig ses som bortglömd, någonsin, eller?
T-bana okej: Men i Angered och öst helt otillräckligt. Det går dessutom att gör mycket av det hela med hjälp av en utbyggd spårväg (Light Rail) vilket ju är billigare att bygga. Till exempel är det många resande mellan Bergsjön/Kortedala och Angered. En direktlinje däremellan vore bra liksom en förbindelse Angereds Centrum-Agnesberg.
Jovisst, Svensson, men denna T-banan kommer att var i RTS-modell (Tunnelbana(Berg), Markräls(Jordmark) och Högbana(Leran)) och vi räknar med snabbspårväg (S-symbolerna) i riktningarna:
Allinsgås – Torslanda (Mörkgrön Linje)
GBG City Airport – Trollhättan via GBG Central (Ljusgrön Linje)
Uddevalla – Varberg (Brun Linje)
Partille – Borås via Mölndal och Landvetter Airport (Rosa Linje)
När det gäller själva T-banan, så tänker vi mycket på att fånga in så mycket av GBG det bara går, så att ingen välbefolkad stadsdel hamnar utanför. Vi har då utgått från befolkningstäthet och då hamnar tyvärr Älvsborg utanför för vidare förtätning (om de vill dvs, hehe). Vi har då också tänkt på att binda ihop liknande områden (Tynnered – Biskopsgården, Kärra – Skogome) och områden för ett bredare klassperspektiv (Bergsjön – Askim). En insamlande ringlinje (Röda Linjen) och en linje för att förbättra sjukvårdslogistiken bl.a. (Frölunda – Partille/Angered).
Vi har då tänkt på allt, mer eller mindre och javisst, spårvägen kommer att vara kvar, då T-banan bara ska vara kompletterande, inte ersättande. Detta förutsätter ju dock omläggningar av spårvägen i city för att få en så bra fördelning av spår som möjligt. Här är ett par bilder på lite förslag. http://i1004.photobucket.com/albums/af165/Lemanic89/GBGDTT2060.jpg, http://i1004.photobucket.com/albums/af165/Lemanic89/KanalG.jpg.
Vad Tycks?
Manne: Det är en bra idé och skiss. Jag ska skriva om den nån dag.
Javisst, Svensson, gör det, men detta är fortfarande i idéstadiet. Jag och mina kollegor får grunna på ”the Final” ett tag till.
Du vet att jag sade Högbanor ovan vår lera. Då menar jag riktiga rejäla stålfackverkskonstruktioner-á-Chicago-L, inga betongåbäken här inte. Och den röda färgen är ingen slump. Stålfackverket ska vara i samma röda färg som våra hamnkranar, så att det i slutändan ser ut som att kranarna spridit ut sig.
Om Hisingen verkligen ska leva upp, så skulle det inte sitta helt fel med ett till nöjesfält i vår stad. Gärna att något amerikanskt (ej Disney, tack) betämmer sig för att öppna ett i Backadalen, till exempel (Warner Bros, kom hit! ;)).
Backaplan och Östra Kvillebäcken ska ju bebyggas, så då har vi ju något att se fram emot, eller?
Liseberg hade ju en föregångare. Det var Krokängsparken på Hisingen. Den finns där än, men utan nån nöjespark i.
Hej!
bara en vecka efter mordet går jag en kväll av spårvagnen klockan är runt halv tio en fredag kväll.Jag genar över torget då folk fortfarande är i rörelse Ica stänger klockan 2100
Halv tio tiden så blir jag rånad av en man på min väska utanför min port ett vittne har iaktagit händelsen så goda förhoppningar finns att han åker fast
jag skulle verkligen önska att den befintliga bussen 33 kunde åka ända ner på temperaturgatan,då skulle betydligt fler våga åka med västtrafik alltså en buss som kommer närmare hemmet
Fick svar av Joakim Andersson som sköter linjen att det inte finns resurser till detta och att linje 33 är ett eu projekt men herre gud har vi resurser på att låta människor bli m