Postkodlotteriet – främst till för profithungriga?

Av postkodlotteriets många miljoner så har stora summor gått till att berika TV-bolag och chefer. Dvs bolaget syftar till att göra folk rika samtidigt som det utger sig för att främst vara ett välgörenhetsbolag. Det är affärer och inte hjälpverksamhet det handlar om och inget annat. Av 2,1 miljarder gick endast 470 miljoner till välgörenhet förra året:

Det finns inget mål hos Postkodlotteriet att öka den procentuella delen av vinsten till välgörenhet, medger Anna Wieslander, men ambitionen är att öka intäkterna så mycket att man ska kunna donera 1 miljard kronor till välgörenhet så småningom. Av fjolårets totala intäkter på 2,1 miljarder gick 844 miljoner kronor till spelarna, medan nästan lika mycket, 780 miljoner, lades på drift av lotteriet som marknadsföring, tv-produktion och personallöner. Medan knappt 470 miljoner delades ut till välgörenhet.

I Nederländerna som har ett liknande lotteri finns lagar om att 50% av intäkterna måste gå till välgörenhet. men så är det inte i Sverige utan det mesta går till förtjänster för TV-bolag (TV4) och höga löner om vi tar bort det som går tillbaka till spelarna. Kanske är postkodlotteriet i Sverige främst till för folk som vill berika sig själva, folk hungriga på vinster, profiter och på att gynna sig själva.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

3 svar på “Postkodlotteriet – främst till för profithungriga?”

  1. Ej från vänster
    Utan politisk synpunkt men med en viss känsla för anständighet och måttfullhet:
    Maximera lottvinsterna och Grannyran och sätt – utan lagstiftning – en policy på min 50% av intäkterna till välgörenhet.
    Som det hanteras nu är sanslöst.

  2. Jag är medlem i en kamratförening för spelberoende och vi har mer än en gång diskuterat Postkodlotteriet. De utmärker sig bland andra lotterier genom att:

    – Vara svåra att nå/få att säga upp.
    – Envis adresserad direktreklam, som inte slutar även om man kontaktar dem.

    Jag pratar inte bara av egen erfarenhet, utan det är så många som berättat hur de fått svårt att komma ifrån dem.

    Sedan tycker jag personligen att de spelar på mänsklighetens lägsta impulser när de kör den här reklam-grejen på temat ”tänk om dina grannar vinner och inte du”.

Kommentarer är stängda.