I Uddevalla finns en mindre känd bilfabrik som ägs av Volvo Personvagnar och Pininfarina. När Volvo från 2013 helt övertar ägandet av fabriken kommer den att läggas ner. Fabriken byggdes ursprungligen med statligt stöd för att skapa ersättningsarbeten för de som försvann när varvet i Uddevalla lades ner. Fabriken har 600 anställda och går idag på begränsad kapacitet 75%. Tillverkningen är enligt Volvo Personvagnars ledning för liten för att man ska kunna behålla fabriken.
Med en trolig nedläggning av Saabs betydligt större bilfabrik i närliggande Trollhättan under nästa år så innebär den kommande nedläggningen i Uddevalla att bilindustrin tidevarv i Trestad är slut.
Kanske är det återigen dags att bygga fartyg, som en gång Uddevallavarvet gjorde, och järnvägsmaterial som lok och vagnar som en gång gjorde av Nohab i Trollhättan. Eller kanske vindkraftverk. Oavsett vad man skulle vilja tillverka eller vilket man väljer så skulle en omställning av produktionen. Att bygga fartyg i Europa skulle idag exempelvis vara lika billigt för rederierna som att bygga dem i Kina efter vad jag erfarit från en anställd inom ett svenskt rederi. Men en satsning på en sådan omställning kräver statliga initiativ och politiska beslut.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Pininfarina, Volvo, Volvo Personvagnar, Bilindustri, Varvsindustri, Lok, Järnvägsmaterial, Vagnar, Uddevallavarvet, Varv, NOHAB, Trollhättan, Uddevalla, Samhälle, Arbetsmarknad, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.