Ett elbilskonsortium vid namn National Energy Vehicle Sweden (NEVS) kan bli köpare av Saabs konkursbo. Det man vill komma över är teknikplattformen Phoenix som är en avancerad hybridplattform för bilar som ska gå att köra på el såväl som på bensin. Huvudägare i NEVS är enligt media ett japanskt riskkapitalbolag, Sun Investment LLC och ett kinesiskt energibolag med inriktning på bioenergi, National Modern Energy Holdings (NMEH) Bolaget hör enligt media hemma i Hong Kong och har 7 000 anställda som äger kraftverk i Kina och är inriktade på energiproduktion inom bioenergi där man tar tillvara biomassa.
Elbilsföretaget är inte det enda företag i Sverige som det kinesiska företaget investerat i. Man är också en av ägarna i NBE Sweden AB. Huvudägare i det företaget är dock NBE Co Ltd, hemmahörande i Beijing. NBE Sweden bildades för att utveckla teknik för att ur cellulosa samtidigt och energieffektivt producera etanol, el och förädlade biobränslen. Man håller på med ett stort projekt i Sveg i Härjedalen, Bioenergikombinatet i Sveg. Moderbolaget NBE i Kina är ett bolag med en mängd olika anläggningar för bioenergi. Bolaget verkar stabilt förankrat i den kinesiska eliten.
Ägare är Kinas motsvarighet till Svenska Kraftnät, State Grid Corporation of China med 25% och Dragon Power med 75% . VD och ordförande är en man som tidigare bl.a. arbetat för Volvo, Jiang Dalong (Kai Johan Jiang). Han är också chef för DP CleanTech, dotterbolag till Dragon Power, och det företag som i sin tur äger NBE. Dessutom är han styrelseordförande i Dragon Power. Dragon Power verkar i slutändan också vara ett kinesiskt bolag med namnet State Power Group Co Ltd (som alltså är bolagets formella namn).
Av namnet att döma är bolaget ett statligt bolag, men Jiang har fått en rad utmärkelser för sin entreprenörsanda, något som ju tyder på att det är ett privat bolag. Förekomsten av US-amerikaner i styrelsen för bolaget liksom en västerländsk dominans i ledningen för DP Cleantech kan ju tyda på att Dragon Power trots sitt namn kan vara ett privat bolag.
I NEVS, det svenska elbilsbolaget är den tidigare chefen för Volvo Lastvagnar Karl-Erling Trogen engagerad. Trogen sitter också i styrelsen för NBE Sweden AB, Dragon Power Co Ltd och vindkraftbolaget Rabbalshede Kraft AB. Mycket tyder väl på att NBE och Dragon Power i själva verket är de företag som står bakom det Hong Kong-baserade bolag, NMEH, som investerat i elbilsföretaget NEVS. Rabbalshede Kraft AB ägs för sin del av olika fastighetsägarintressen i Göteborg, däribland Ernst Rosénkoncernen.
Dragon Power äger också det danska bioenergibolaget Bioeners tidigare verksamhet och äger det kinesiska Jinan Boiler Group.
Nåt japanskt investmentbolag med namnet Sun Investment LLC kan jag dock inte hitta på nätet. Däremot ett (eller flera) US-amerikanskt/a. Min gissning är att Sun Investment också på något sätt är kopplat till Dragon Power. Om det överhuvudtaget finns ett japanskt bolag med det namnet verkar dock lite oklart.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om National Energy Vehicle Sweden, NBE Sweden, NBE, DP CleanTech, Dragon Power, State Power Group, Jiang Dalong, Kai Johan Dalong, Elbilar, Saab, Saab Automobil, Sun Investment LLC, Karl-Erling Trogen, Rabbalshede Kraft AB, Bioener, Jinan Boiler Group, Trollhättan, Ekonomi, Hong Kong, Kina, Samhälle, Energi, Bioenergi
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
3 svar på “Nevs istället för Saab? Kinesiska staten istället för GM?”
Kommentarer är stängda.