Svenskägd bananbåt misstänkt i samband med knarksmuggling

En eventuellt svenskägd bananbåt, Stina, bordades för två veckor sen av franska myndigheter på ön Martinique. Bordningen genomfördes för mer än två veckor sen och efter att ha genomsökt båten i två veckor släpptes båten fri igen den 8 oktober utan att myndigheterna hitta nån narkotika. När båten bordades var den på väg från Colombia till Algeriet med 4 000 ton bananer ombord.

Stina

Enligt internationella fartygsregister ägs fartyget av Holy House Shipping, ett svenskt rederi. Men företaget förnekar att man äger det Barbados-flaggade fartyget:

Detta förnekar dock operationsansvariga Anna Börjesson Ruhne för Sjöfartstidningen.

– Nej, vi äger inte Stina och vi har heller aldrig ägt några fartyg. Vi är bara managers till Stina och representerar ägaren, säger Anna Börjesson Ruhne.

Motstridiga uppgifter

En titt i fartygsdatabasen Sea-web visar att Holy House Shipping AB står dels som Group Owner till Stina och dessutom är så kallat DOC Company för Stina.

Som Registered Owner till Stina anges företaget Stina Shipping Ltd, som enligt Sea-web är ett dotterbolag till Holy House Shipping – något som också förnekas av Anna Börjesson Ruhne.

– Nej, det stämmer inte. Stina Shipping Ltd är inte ett dotterbolag till Holy House Shipping.

Hurt det egentligen förhåller sig är förstås svårt att veta, men svenska intressen har uppenbarligen koppling till den aktuella båten. Ägare till Holy House är familjen Ruhne. Holy House dömdes för några år sen för miljöbrott i USA. Enligt samma internationella register som anger att Holy House är ägare till Stina så äger och sköter Holy House en andra kylbåtar med samma skorstensmärke (märket tillhör Holy House) och hemmahörande på Barbados som Amalia och Bosse (en båt som heter Bosse har nog med största sannolikhet stark anknytning till Sverige). Såväl Stina som Amalia tillhörde tidigare företaget Blue Star Line. Två andra systerfartyg som numera ska vara skrotade hade tidigare också samröre med Holy House Shipping som uppges ha varit managementbolag för bolagen.

Bosse uppges formellt var ägt av Bosse Shipping på Cayman Islands. Ett skatteparadis där man har företag för att dölja vem som egentligen står bakom företaget. Adressen till Bosse Shipping och för den delen också Stina Shipping är samma som Holy House adress. Andra båtar som Holy House uppges äga är registrerade i ett annat bekvämlighetsflaggland, Cook Islands. Exempelvis Fegulus och Lapponian Reefer.

Förutom rederiet Holy House har Mats Ruhne också intressen i vinodling i Italien.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.