Det är inte helt lätt att jämföra olika hamnar. Olika system länder gör att vad som är en enskild hamn varierar. I fallet med Norge är det dessutom så att Bergen står som hamn för större delan av den olja Norge exporterar och för större delen av de varor som levereras till oljefälten. De båtar som transporterar detta angör egentligen inte Bergens hamn. Detta sätt att räkna innebär att Bergens hamn hanterar mer gods än Göteborgs hamn. Dessutom räknas flera små hamnar kring Bergen med som delar av Bergens hamn. Skulle det räknas likadant i Göteborgsområdet hör både Stenungsund och Wallhamn till Göteborgs hamn. I andra länder räknas ibland olika delar av en och samma hamn som olika hamnar beroende på ägarförhållanden och annat. Om bara det gods som passerar Bergen räknas så är Göteborg en mycket större hamn.
Det sista år för vilket jag lätt kunnat komma över uppgifter för samtliga större europeiska hamnar är år 2010.
Största europeiska hamnar 2010, namn, miljoner ton
Rotterdam, 430
Antwerpen, 160
Hamburg, 121
Bremen/Bremerhaven, 115 (sammanräknade siffrorna för Bremen och Bremerhaven)
Marseille, 86
Primorsk, 78
Amsterdam, 73
Le Havre, 70
Algeciras, 66
S:t Petersburg, 58
Grimsby/Immingham, 54
Valencia, 53
Genua, 51
Bergen, 50
London, 48
Göteborg, 44
Dunkerque, 43
Milford Haven, 43
Calais, 38
Klaipeda, 31
Barcelona, 46
Göteborg är på plats 16 och har sen dess sannolikt tappat några placeringar. Räknas Stenungsund med så blir Göteborgs totala transporterade godsmängd 47 miljoner ton.
Sen 2010 har också en del annat hänt i den absoluta toppen. Den nordspanska staden Gijon har blivit en av Europas största hamnar och den fanns inte ens med bland de 21 största 2010. Sannolikt saknas dock Primorsk bland de tio största hamnarna.
10 största europeiska hamnarna 2013, namn, miljoner ton
Rotterdam, 440
Antwerpen, 190
Hamburg, 139
Algeciras, 85
Marseille, 79
Bremen/Bremerhaven, 78
Amsterdam, 78
Le Havre, 67
Valencia, 64
Gijon, 62
Det är också lätt att se att Rotterdam spelar i en helt egen division. Därefter följer Hamburg och Antwerpen en bit före alla andra hamnar. Tonnagemässigt är den viktigaste varan olja och oljeprodukter.
När det gäller de största Skandinaviska hamnarna så är det så att alla norska hamnar på topplistan förutom Oslo, Grenland och Narvik domineras av oljeexporten. När det gäller Narvik står svensk malm för i stort sett hela godsmängden. Narvik är alltså egentligen Sveriges tredje största hamn och den näst största om vi räknar bort oljan (i Göteborgs fall stod oljan för 22 miljoner ton år 2012). När det gäller gods exklusive olja och malm så intar Göteborg en särställning i Skandinavien och Norden. Ingen annan hamn i Norden är ens hälften så stor som Göteborgs hamn på detta område.
Största skandinaviska hamnarna 2012, namn, miljoner ton
Bergen, 55
Göteborg, 42
Brofjorden, 20
Narvik, 19
Karmsund, 12 (Haugesund med omnejd)
Grenland, 10 (Skien, Porsgrunn och Brevik)
Tønsberg, 9
Helsingborg, 8
Molde og Romsdal, 7
Luleå, 7
Bland containerhamnarna i Europa är Göteborg på plats 21. Inga andra nordiska hamnar förekommer bland de 25 största containerhamnarna i Europa. I norra Europa är Göteborg på 11:e plats. Göteborg är när det gäller containrar en 5 gånger större hamn än Helsingborg som är nummer 2 i Sverige.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Hamn, Hamnar, Största hamnar, Göteborg, Bergen, Rotterdam, Antwerpen, Hamburg, Bremen, Bremerhaven, Marseille, Primorsk, Amsterdam, Le Havre, Milford Haven, Dunkerque, London, Calais, Gijon, Klaipeda, Barcelona, Narvik, Brofjorden, Europa, Sjöfart, Sverige, Norge, Samhälle, Ekonomi, Algeciras, S.t Petersburg, Grimsby, Immingham, Valencia, Genua
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.