Enda kvarvarande delen av klassiska Broströms expanderar

Broström eller som moderbolaget egentligen hette, Ångfartygs AB Tirfing, var under decennier, ja nästan ett århundrade, det största rederiet i Sverige. Dess ägare, familjen Broström, var Sverige mest omskrivna företagare och huvudägaren Dan-Axel Broström levde under årtionden ett extravagant och spektakulärt liv med missbruk och annat.

Familjen Broström skakades av mordskandaler, utsattes för bedrägeriförsök genom sol- och vårare och var invecklade i omskrivna familjefejder. De ägde förutom rederirörelsen periodvis två av storvarven i Göteborg. Såväl Dan-Axel Broström som hans mor Ann-Ida Broström (född Mark) som en del kusiner levde i var sin jättevilla i Lorensbergs villastad alldeles bakom Götaplatsen. Familjen Broström betraktades på 1960-talet och några decennier därefter som en av Sveriges så kallade 15 familjer, de familjer som kontrollerade och kontrollerar företagen och ekonomin i Sverige. Idag är dock familjerna inte exakt samma 15 familjer.

Till slut gick rederiet under, fusionerades, lades ner, försvann, återuppstod till namnet och försvann igen. Den enda del som verkar finnas kvar under sitt gamla namn är Svenska Orient Linien AB (SOL). Men även det är en chimär. För formellt är det inte samma företag utan ett nytt företag med samma namn. Det använder inte heller samma skorstensmärke utan använder idag en variant av det skorstensmärke som AB Svenska Amerika Linien och AB Svenska Ostasiatiska Kompaniet använde. Men det använder ibland samma namn på fartygen. Ägare av det idag existerande SOL är i huvudsak Michael Kjellberg, Laurence Neil Coleman och Mark Ronald Coleman genom brittiska Imperial Shipping Ltd. Moderbolaget i den svenska delen av koncernenen heter ScanMer AB.

Företagskoncernen har en stor mängd dotterbolag i såväl skatteparadis, bekvämlighetsflaggländer såväl som andra länder. Dotterbolag finns både till det svenska bolaget som till det brittiska bolaget. Dessutom finns en mängd delägda bolag. Ett nytt sådant bolag har just bildats, SOL Wallenius, som är tänkt att ha svenskflaggade båtar som ska transportera skogsprodukter i Bottenviken, Bottenhavet, Östersjön och Nordsjön med flera LNG-drivna fartyg som är beställda vid ett kinesiskt varv och ska levereras år 2021.

I koncernen ingår också ett av Göteborgs allra äldsta företag som också är ett av Sveriges äldsta företag, nämligen J.A Kjellberg & Söner, grundat 1812. J.A Kjellberg & Söner var ett av Göteborgs största handelshus och ett företag djup involverat i sågverks-, pappers- och massaindustrin. Michael Kjellberg tillhör så vitt jag förstår den ursprungliga ägarfamiljen till handelshuset. Tillsammans med familjer som exempelvis Dickson, Waern, Wijk, Ekman, Röhss, Heyman, Magnus, Gibson och Keiller utgjorde familjen Kjellberg en dominerande del av överklassen i 1800-talets Göteborg och 1800-talets Sverige på samma sätt som familjen Broström gjorde det under 1900-talet.

Läs också:


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.