Otillräckligt och lite märkligt om Nordöarna i ETC

Nordöarna är de tre öarna Knippla (ingen säger nånsin Källö-Knippla som ön officiellt heter), Hyppeln och Rörö i Öckerö kommun, Göteborgs norra skärgård. ETC har skrivit en artikel om dem och deras värde för turister. För mig som är född på Rörö framstår artikeln som något märklig. Inte på grund av obetydligheten att artikelförfattaren inte vet att det bara heter Knippla utan på grund av andra saker.

Rörö hamn på vintern

Rörö hamn på vintern

Exempelvis verkar det som det vore en vits med att ta med sig cykel ut till Rörö. Det är faktiskt helt meningslöst. I naturreservatet går det inte att cykla. De vägar som finns tar max 10-15 minuter att cykla. Men okej, många i befolkningen cyklar hit och dit om de inte tar bilen eller fyrhjulingen. Hyppeln och Knippla är mycket mindre och där är det än mer meningslöst. Jag förstår inte heller varför de som bor på Hyppeln förstör naturen på Hyppeln genom att bygga grusvägar överallt. Vad är vitsen med det? Det som är intressant är ju en oförstörd natur, inte en ö förvandlad till park. Att kommunen äger marken på Hyppeln verkar också vara en konstig uppgift. Kanske är det så, men på Rörö är i stort sett all mark privatägd och enligt dokument som publicerats av Öckerö kommun är fallet även så på Hyppeln.

Tipsen om hur en person reser till Rörö, Hyppeln eller Knippla är också totalt otillfredsställande. Färjelinjerna räknas upp, men det är en ganska oviktig information. Det viktiga är ju busslinjerna. Dvs linje 290 som går till Burö färjeläge från centrala Göteborg (Centralstationen och Järnvågen) och Röd Express från samma hållplatser till Lilla Varholmen. Då krävs att en person går på bilfärjan och sen tar buss 290 vid Hönö-Pinan. Även buss 291 funkar. Men då krävs byte till 290 vid Hönö-Pinan. En del 290-turer går nämligen bara från Hönö-Pinan och inte inifrån Göteborg. Detta syns aldrig vid en enkel sökning på Västtrafiks hemsida. Färjan till Hönö-Klova (uttalas Klåva) är helt meningslös att ta om en person vill åka till nån av nordöarna. Men Hönö-Klova är värt ett besök i sig. Den mest levande platsen i hela Göteborgs skärgård.

En bra artikel kräver dessutom lite mer information. På Hyppeln med 170 invånare finns ingen riktig affär (det finns dock en mindre butik på sommaren), på Rörö med 260 invånare finns en välsorterad affär som ägs av befolkningen på ön genom ett kooperativ. Även på Knippla med cirka 300 invånare finns en affär. På sommaren finns kaféer och restauranger på alla tre öarna. Rörö har i motsats till de andra två öarna förskola och skola samt flera hyreshus. Gästhamnen på Rörö som även den ägs av kooperativet är en av de största i Bohuslän och sjöräddningsstationen är troligen den allra största i Sverige. Dessutom är Rörö den enda plats där fiske är huvudnäring. Det är Sveriges näst största fiskeläge mätt i tonnage, men de tre största båtarna kan inte besöka öns hamn då den är för liten för dem. Antalet som arbetar ombord på båtarna (delägare och anställda) är i stort sett lika många som 1960 men numera är dock inte alla från Rörö. För att få plats med flera båtar i gästhamnen på sommaren brukar fiskebåtarna ibland flyttas bort.

Naturreservatet på Rörö kräver bete för att kunna bevaras i det skick som gjorde att det blev reservat. Dessutom krävs att de eldas med jämna mellanrum. Det gjorde vi alltid när jag var liten, men det är inte tillåtet i naturreservatet till vardags. Något som höll på att ställa till det totalt genom att reservatet höll på att helt växa igen. Därför finns det hästar och får på ön som går lösa i reservatet. När jag var liten fanns det bara får, men när mamma var liten fanns det även kor.

Hyppeln, men framförallt Knippla ser ut som ”riktiga” fiskelägen. Rörö ser mer ut som en bondby där jordbruket upphört. På Rörö finns tillräckligt med mark för att bygga rejält med fler bostäder. Det saknas i stort sett på de andra två öarna där de flesta fastighetsägare dessutom är sommargäster.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.