Göteborgsföretag tänker utveckla nytt förnybart drivmedel

Liquid Wind, ett nytt svenskt företag inom förnybar energi planerar att bygga anläggningar för produktion av flytande förnybart bränsle som kan ersätta fossila bränslen inom de sektorer där det saknas förnybara alternativ. ett sådan område är sjöfart. Grunden till företaget lades på Johanneberg Science Park vid Chalmers.

Baserat på förnybar el från vind och koldioxidinfångning (Carbon Capture) vill Liquid Wind producera metanol (företaget kallar sin tänkta produkt för e-matanol) som kan användas som bränsle inom framförallt sjöfart och tunga transporter. Liquid Wind har  fått stöd från bl.a. InnoEnergy, som är en europeisk effektfond som investerar i lösningar inom energi och cleantech. InnoEnergy investerade 2019 1,7 miljoner euro (cirka 18 miljoner kronor) i Liquid Wind för utveckling av den första kommersiella produktionsanläggningen i Sverige. Totalt har företaget också tagit in 2,4 miljoner kronor genom crowd-funding via plattformen FundedbyMe. Sedan bolaget grundades 2017 har de också fått affärsutvecklingsstöd av Innovatum Startups inkubator i Trollhättan.

Anläggningen ska stå färdig hösten 2023 och producera 45 000 ton metanol per år. Enligt företagets senaste årsredovisning (2018) ska anläggningen troligen byggas i Stenungsund men en smart grej vore ju att bygga en sådan anläggning vid Preemraff i Lysekil.

– Vi gick från samverkansprojekt på Johanneberg Science Park till bolag. Väldigt många av mina kontakter härstammar härifrån. Här finns ett naturligt nätverk och samarbeten för hållbara energilösningar. Här öppnades dörren för oss, säger Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind, i ett pressmeddelande.

Företagets idé handlar om att tillverka metanol (också kallat träsprit) genom att använda förnybara råvaror. Koldioxid samlas in, renas, blandas med vätgas och omvandlas till vätska, metanol. Den vanliga metoden för att framställa metanol är att utvinna metanol ur naturgas som huvudsakligen består av metan. I e-metanol används inga fossila bränslen. Istället elektrifieras vatten vilket ger väte. Sedan blandas koncentrerad koldioxid som fångats in med hjälp av aminer i skorstenar från industrier med god koldioxidtillgång med vätgasen varvid metanol produceras.

Metanol kan fungera som bränsle till hela transportsidan: shipping, närsjöfart, stora lastbilar, vanliga bilar och även som råvara till grönt flygbränsle. Claes Fredriksson menar att potentialen för grön metanol är enorm med tanke på att vi i Sverige konsumerar 8 miljoner ton bränsle varje år. Det nya bränslet är dessutom lokalt producerat och inte baserat på fossil olja.

Liquid Wind är som företag också medlem i föreningen 100% Förnybart som också stödes av Naturskyddsföreningen och WWF.

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.