Ökad bokförsäljning under 2020

Bokförsäljningen ökade med hela 8,7 procent, eller 384 miljoner kronor, under 2020. Det visar årets Bokförsäljningsrapport från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Men rapporten har flera brister.

Räknat i antal sålda exemplar var försäljningsökningen 21,5 procent enligt rapporten. Sådana siffror har bokbranschen inte sett sedan åren efter bokmomssänkningen 2002. Det är digitala kanaler och format som ligger bakom ökningen. Samtidigt som branschen som helhet ser starkt positiva resultat finns det tydliga vinnare och förlorare i pandemins spår.

Det finns dock ett problem med den aktuella rapporten som gör den missvisande till viss del. Sveriges största försäljningskanal för fantasy och science-fiction, SF-Bokhandeln med fristående butiker i flera svenska städer, finns inte med som uppgiftslämnare. Försäljningen i deras fysiska bokhandlar har växt i många år och de säljer också mycket via internet. Detta gör att försäljningen av fantasy och science fiction kraftigt underskattas liksom att försäljningen av barn- och ungdomsböcker underskattas något. I rapporten anges en försäljning av fantasy och science fiction på 29 miljoner år 2020 och 26 miljoner 2019. SF-Bokhandeln AB sålde fantasy och sciencefictionböcker (inkl. barn- och ungdomsböcker och spel) för totalt 116 miljoner år 2019.

Dessutom är ingen direktförsäljning från förlagen med, inte Adlibris fysiska bokhandlar, inte heller Amazon (e-böcker, böcker), Google Play (e-böcker), Apple Books (ljudböcker, e-böcker) och Spotify (ljudböcker). En stor del av bokförsäljningen är alltså inte med i rapporten. Jag skulle nog säga att rapporten inte är helt representativ för svensk bokförsäljning av idag och att den kraftigt underskattar försäljningen av fantasy- och sciencefictionböcker. För att få en viss bild av hur bokhandelsbranschen i Sverige ser ut har jag också inkluderat

Försäljning i Sveriges stora bokhandelsföretag år 2019, försäljning miljoner SEK

  1. Storytel AB, 1 869
  2. Adlibris AB, 1 862 (ägt av Bonniers)
  3. Akademibokhandeln, 1 793 (Akademibokhandeln, Bokus, Bokus Play)
  4. CDON AB, 1 112
  5. BookBeat AB, 292 (ägt av Bonniers)
  6. Nextory AB, 174
  7. Pocket Shop AB, 128 (ägt av Bonniers)
  8. SF-Bokhandeln AB, 116

Amazons försäljning i Sverige uppskattas totalt till mellan 1 000 och 5 000 miljoner SEK. Hur mycket av det som är böcker är okänt. Hyr mycket av CDONs försäljning som är böcker är inte heller känt. Bokhandelskedjan Ugglan som omfattar ett 80-tal oberoende fysiska bokhandlar har en total sammanlagd omsättning på nån stans mellan 50 och 100 miljoner.

2020 var enligt rapporten ett framgångsår för bokbranschen. Försäljningen i internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 19,0 procent eller 390 miljoner kronor. Digitala abonnemangstjänster (abonnemang på ljudböcker) ökade sin försäljning med 25,2 procent eller 231 miljoner kronor, en fortsatt stark tillväxt trots en något avtagande takt sett till föregående år.

– En stor del av uppgången förklaras säkert av att människor tillfälligt har haft ovanligt mycket fritid under pandemin, men många har nog också fått nya läsvanor de kommer att hålla fast vid mer långsiktigt, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, i ett pressmeddelande.

Branschens positiva utveckling kommer dock inte alla till del. Variationerna inom kanaler, format och genrer är stora och beror till stor del på pandemin och de restriktioner som införts för att minska folksamlingar och smittspridning. Försäljningen i den fysiska bokhandeln minskade med 19,1 procent, eller 232 miljoner kronor, och i dagligvaruhandeln var minskningen 2,3 procent, eller 6 miljoner kronor.

– Trots nedgången för bokhandelskanalen i statistiken, så finns det många framgångshistorier från bokhandlare runt om i landet. Det är många som ökat sin försäljning med tjugo procent eller mer. Inte minst det övriga sortimentet – som sällskapsspel, pussel och kontorsmaterial – har gått väldigt bra, säger Maria Hamrefors, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen.

I rapporten redovisas försäljningen uppdelad på kanal, format och genre.

Förmodligen är marknadsandelen underskattad för internetbokhandel då Amazon, Google Play och Apple Books inte ingår. Även digitala abonnemangstjänster kan vara underskattat då Spotify inte ingår.

Den digitala ljudboken fortsätter att växa, med en ökning på 32,2 procent. Värt att notera är att även den tryckta boken ökade med 4,1 procent, ett trendbrott jämfört med de senaste åren. Försäljningen ökade av alla genrer utom populär facklitteratur. Den största ökningen stod skönlitteratur för, som gick upp med 22,7 procent, följt av deckare och spänning med 16,5 procent och utländsk utgivning med 13,1 procent. Försäljningen av barn- och ungdomslitteratur ökade svagt, med 0,3 procent. Förutom en svag nedgång 2019 har barn- och ungdomslitteraturen ökat stadigt sedan 2013.

Försäljningen av e-böcker är underskattad då flera stora försäljningskanaler som Amazon, Google Play och Apple Books inte ingår i rapporten. Förmodligen är också försäljningen av ljudböcker underskattad.

– Det är förstås väldigt positivt för hela branschen att boken står sig så stark, att berättelsen i bokformatet är så eftertraktad, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen. När tiden finns, då vill vi läsa och lyssna på böcker för både avkoppling och förkovran.

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.