Förändringar i kollektivtrafiken i Göteborg

I juni i år kommer flera busslinjer i de centrala delarna av Göteborg ändra sina rutter. Det påverkar bland annat stadsdelar som Fredriksdal, Mossen, Burås, Johanneberg, Guldheden, Jakobsdal, Skår, Kallebäck, Lunden, Olskroken, Olivedal, Masthugget och Stigberget (övre Masthugget).

Några av de linjer som berörs av ändringar är linje 18, 19, 25, 45, 50, 52, 58 och 60. Några linjer såsom 45, 52 och 58 verkar läggas ner helt. Linje 45 ersätts av linje 19 som inte längre kommer att gå till Fredriksdal utan istället till Marklandsgatan via Lindholmen, Eriksberg och Älvsborgsbron. Linje 19 kommer att ersättas av linje 61 till Fredriksdal. Den linjen ersätter dessutom linje 60 till Masthugget. Den kommer inte att passera Brunnsparken utan kommer att gå via Stenpiren och Västra Hamngatan

Linje 50 ersätts av linje 18 från Brunnsparken till Kallebäck. Därmed försvinner linje 18 från Johanneberg, Istället kommer linje 60 att ersätta linje 18 från Brunnsparken till Johanneberg. Den kommer dock att gå vidare ända till Fredriksdal och inte vända där 18-bussen vänder idag.

Linje 63 blir en ny busslinje som ersätter linje 52 från Heden till Linnéplatsen över Johanneberg, Mossen och Guldheden. Dessutom ska den som det verkar fortsätta till Masthugget från Linnéplatsen.

Mellan Eketrägatan och Bergsjön ersätts linje 58 av linje 21. LInje 21 kommer dock inet att gå via Utby utan där ersätts linje 58 av en ny linje 56 som ska mellan Gamlestaden och Bergsjön via Utby. Linje 25 ska inte längre gå till Balltorp i södra Mölndal utan bara till Mölndals centrum.

En av de viktigaste effekterna av förändringarna är dessutom att störningarna på grund av öppningarna av den nya allt för låga Hisingsbron minskar.

Kollektivtrafikplan

Förändringarna är den första delen av den kollektivtrafikplan som finns för Göteborg. Andra förändringar som ingår i planen är en ny färjelinje från Stenpiren till Lundbyvass, ny spårväg i Engelbrektsgatan mellan Södra vägen och Skånegatan, flera förändringar av busstrafiken i Lundby på Hisingen.

Alla förändringarna som sker är dessutom en anpassning till de planer som finns i Kollektivtrafikplan 2035 (Koll2035). I den planen ingår att busslinjenätet ska bestå av lokalbussar, citybussar (motsvarar dagens stombussar) och metrobussar. Spårvägen ska bestå av ett spårvägsnät i centrum och ett stadsbanenät på egen banvall. Den linbana som finns med i Koll2035 kommer inte att byggas. I bytespunktskartan här nedanför finns inte alla spårvagsnlinjer inritade. I denna plan ingår många fler förändringar och byggen än de som ska genomföras under 2023.

Läs mer om kollektivtrafik

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.