En strategi för sociala medier och vänstern

En strategi för sociala medier och vänstern. Vänstern behöver en strategi för sociala medier. En vänsterstrategi för sociala medier måste ta hänsyn till flera saker. För det första  måste vi skilja på intern kommunikation som inte är tänkt för allmänheten och där det inte finns ett behov av att nå ut och extern kommunikation. Detta inlägg handlar om extren kommunikation. Till den interna kommunikationen ska jag återkomma.

När det gäller extern kommunikation finns det flera aspekter att beakta. Den första är hur vi ska nå ut till så många som möjligt. En annan är hur vi ska kunna göra oss oberoende av det storföretagsdominerade sociala medierna. En tredje är att vi måste skapa egna mediekanaler, inklusive sociala mediekanaler, som är oberoende av staten och storföretag.

Storföretagens sociala medier

De storföretagsdominerade sociala medierna som Facebook, Instagram, WhatsApp, X (Twitter), Youtube, TikTok, Twitch, Goodreads, Spotify med mera kan ha en betydelser när det gäller att nå ut. Samtidigt vet vi att storföretagen (Meta, X, Google, Amazon, Microsoft etc) aktivt motverkar vänsterbudskap. De går till och med så långt att de tar bort länkar till sådant de inte gillar. Det är än så länge ovanligt när det gäller politiska budskap men har förekommit när det gäller solidaritet med Palestina. Dessutom innebär deras algoritmer att faktabaserade åsikter missgynnas till förmån för känslomässiga utbrott. Det innebär att högerextrema budskap gynnas på bekostnad av vänsterbudskap.

På senare tid har de sociala mediejättarna också böjrat bedriva en direkt politisk påverkan. Det syns tydligast på X som ju ägs av Elon Musk som är en del av Trumpadministrationen men förekommer förmodligen också på Facebook, Instagram och andra sociala medier som kontrolleras av Trumpvänliga storföretag.

Dessutom tjänar företagen pengar på alla som använder deras sociala medier. Pengar som sen används för att ge stöd till Trump och andra reaktionära politiker. Faktiskt även för stöd till europeiska fascistpartier.

Det finns alltså goda anledningar för vänstern att lämna storföretagens sociala medier till förmån för sociala medier som är fria och oberoende.

Samtidigt måste det också vägas in att storföretagens sociala medier används av många fler människor än de fria och oberoende sociala medierna. Det gör att vänstern måste vara kvar på de storföretagskontrollerade sociala medierna också.

Egna medier och sociala medier

Vänstern behöver alltså en strategi som bygger på att bygga upp egna mediekanaler coh sociala medier som vi själva kontrollerar samtidigt som vi behåller en närvaro på de stora sociala medierna.

Attt bygga upp egna medier handlar om att skapa och driva nättidningar, radiokanaler (poddar) och TV-kanaler (videonyheter).

Nättidningar

För nättidningar och bloggar gäller det sen att nå ut via social medier. Det görs bäste genom att använda fria och öppna programvaror som WordPress, Ghost eller Drupal som är publiceringsprogramvaror som i sig själv bli synliga sociala medier i det oberoende och fria sociala nätverket Fediversum. Dessutom går det att autoposta tilll de flesta storföretagsägda sociala medier samt till Mastodon som är en del av Fediversum. Andra sociala medier i Fediversum och även i övrigt kan läsa RSS-flöden så det är också ett måste för nättidningar och bloggar.

Radio och poddar

Radiokanaler i form av poddar är RSS-flöden. De går att lyssna på via en mängd kommersiella plattformar som kontrolleras av storföretag som bland annat Spotify. Men det går att bygga upp egna sajter med hjälp av oberoende fria pod-plattformar och egna oberoende sajter för att lyssna på poddar med hjälp av WordPress.

Det finns ganska många vänsterpoddar som dessutom är tillgängliga på många poddplattformar. En del har också ett samarbete med nättidningar och förlag. Eller så drivs de av nättidningar eller förlag. Dessa poddar går att lyssna på direkt på nättidningarna och förlagens hemsidor. De flesta vänsterpoddar är dessutom möjliga att lyssna på hos Svensson Radio.

TV och Video

När det gäller TV-kanaler (videokanaler) finns det betydligt färre vänsterkanaler än när det gäller poddar. De flesta är dock enbart publicerade på storföretagens sociala medier som Youtube och Facebook. Många drivs av nättidningar eller förlag och går också att lyssna på via deras hemsidor. De flesta vänsterTV-kanaler är dessuutom möjliga att lyssna på hos SvenssonTV.

Det vore också bra om de vänstergrupper som gör TV-program och videoinspelningar samlades på ett ställe, då företrädesvis på en ajsta som anvönder sig av Peertube, ett fritt och öppet alternativ till Youtube.

Alternativa, fria och öppna programvaror, storföretagens sociala medier, alternativ
Föreningar, organsiationer och företag

Bland de vänsterorganisationer som bygger upp egna kanaler och egna fria sociala medier för vänstern märks Kamratdataföreningen Konstellationen och Föreningen Skifte för Sverige. Dessutom gör flera vänstertidningar, tankesmedjor och förlag det som exempelvis ETC, Svenssons Nyheter, Socialistisk Politik, Parabol, Magasinet Konkret, Dagens Arena, Ordfront förlag (Ordfronten), Allt åt alla (Radio åt alla), Flamman (Forum), Katalys (Katalys TV) och Verbal förlag (Verbal Media).

Läs också:
Föreningar, organisationer och bolag som driver många sajter
Kamratdataföreningen Konstellationen
Svenssons Nyheter
Föreningen Skifte för Sverige
ETC
Socialistisk Politik
Parabol Press
Magasinet Konkret
Arenagruppen

Fediversum


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.