Politisk reklam på Facebook stoppas – kan gynna extremhögern

Politisk reklam på Facebook stoppas – gynnar extremhögern. Det stora US-amerikanska företaget Meta har slutat med politiska annonser inom EU. Stoppet berör Facebook, Instagram och Threads. Företaget menar att EU:s nya regelverk om transparens kring politisk reklam som kallas TTPA är svårtolkat och krångligt. De menar att det är omöjligt att uppfylla kraven i det nya regelverket som infördes den 10 oktober.

Metas beslut innebär att annonser med politiskt innehåll, liksom valreklam och vad som beskrivs som sociala frågor inte kommmer att tillåtas inom unionen från och med oktober.

EU:s regler togs fram i spåren av skandalen kring Cambridge Analytica som blev uppmärksammad 2018. Konsultfirman fick tillgång till data om miljontals Facebookanvändare som användes för att rikta politisk reklam till dem. Det ansåg vara otillbörlig politisk påverkan då avsändarna av den politidskak reklamen inte var klar. Regelverket har införts för förhindra otillbörlig valpåverkan. Även Alphabet som äger Google och Youtube har meddelat att de slutat med politisk reklam inom EU.

Inför EU-valet satsade de flesta svenska partier en betydande del av sina respektive marknadsföringsbudgetar på annonser i sociala medier. Socialdemokraterna var det parti som spenderade mest pengar på annonsering i sociala medier. Dessutom blir även annonser med andra politiska budskap stoppade enligt vad Emanuela Karlsten utrönat från Metas riktlinjer om politisk reklam:

Det är nu förbjudet att skriva “Stå upp för kvinnors rättigheter”. Istället kan du göra en annons för “Utställning för medborgarrätt har nu öppnat”. Det är alltså ett autentiskt exempel från Meta. Ett annat: Istället för att skriva “Stoppa klimatförändringar nu!”, kan du annonsera “Så sparar du el med solpaneler”.

Stoppet gynnar trollkonton och känslomässiga budskap

Samtidigt är det ju så att politiken inte försvinner från de sociala medierna. Istället kommer det att bli så att trolkonton gynnas då den politiska reklamen kommer att postas ändå men nu förtöckt till tyckande från enskilda personer, grupper, föreningar och företag. Det kommer att gynna högrextrema budskap då de bygger på känslomässiga reaktion och respons men inte på fakta. För den som vill ha korrekt politisk information blir sociala medier därför väldigt mycket sämre. Det verkar alltås som konsekvensen av det nya regelverket blir motsatt det som är syftet. Osäkare politiska annonser med oklara avsändare istället för politiska annonser med kända politiska avsändare.

De stora sociala medierna kommer att bli ännu sämre än vad de är idag.  Som tur är finns det alternativ dä algoritmer och storföretag inte styr som exempelvis Mastodon, Pixelfed, Peertube och alla andra programvaror i Fediversum samt än så länge också Bluesky. Att använda dessa nya sociala nätverk och medier innebär att trollarméer inte gynnas och att högerextremism inte gynnas. Istället gynnas fakta och därmed vänsterbudskap. De bäddar för ett bättre politiskt samtal.

Vänsterpartiet har dock redan börjat ställa om sitt politiska arbete till andra arenor. Dörrknackning, affischering och flygblad kommer att bli viktigare för partiet.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

För att kommentera med ett inlägg på din egen webbsajt skriv en URL till artikeln på din sajt. Artikeln ska innehålla en länk till denna post. Ditt svar kommer sen att synas på denna sida (efter att den modererats). För att uppdatera ett svar så radera din post och skriv in postens URL igen (Läs mer)