Nja, inte riktigt, men idag räknar man med att borrmaskinen i det östra röret ska bryta igenom det sista berget och därmed ska det röret vara färdigborrat. Kanske får vi se en färdig tunnel i vår livstid trots allt. Dessutom ser jag fram emot den tid när det går att åka till Köpenhamn på cirka 2 timmar. Det bör gå när Hallandsåstunneln och tunneln under Malmö är klara. Lite snabbare ändå blir det när dubbelspåret är färdigt hela vägen genom Halland.
Idag är det inte rimligt när det tar längre tid att åka till Köpenhamn från Göteborg än till Stockholm, trots att det är 20 mil kortare.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Hallandsåsen, Hallandsåstunneln, Järnväg, Västkustbanan, Kollektivtrafik, Göteborg, Båstad, Laholm, Köpenhamn, Malmö, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Tja, vi får väl se hur lång tid det tar att borra den andra tunneln. Innan dess blir det inga tåg genom åsen.
Men citytunneln öppnar i år!
Du måste notera att det ska vara två tunnlar, detta är bara den ena
Oliver, hur vore det om du också läste texten?
Vad blir kostnaden per meter när båda tunnelrören är klara? Dyrare än dyrt!
Hur länge behöver man sitta o vänta på att det ska vara igenom ?
Gustaf: Du kan nog gå och göra annat så länge, ingen har bett dig sitta och vänta.
Den har borrat ett fasligt hål i plånboken också. SvD’s frågelåda innehöll inget om hur mycket budgeten blivit överskriden. Min gissning är att varje skattebetalare fått skjuta till ett par tre tusen för att täcka kostnaderna.
För en gångs skull så har de satsat pengar på något som INTE ligger i Stockholm, det är en stor bedrift! 🙂
Kostnad 10.5miljarder, se http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Skane/Hallandsas/
Att inte göra något är dyrare i längden.
Det var snabbt jobbat!
Idag får vi fira med Hallandsås istället för köttfärssås.!!
Vissa saker skall bara göras. Kosta vad det kosta vill. Jag tycker faktiskt att det, på ett inte ovästenligt plan, är beundransvärt att man hållit ut och trott på det.
(Ines Uusman fattade inte att det faktiskt var lättare att åka till månen…)
Tycker att det är relevant att jämföra pris per meter tunnel.
Tror dock att Hallandsås bara hamnar i mitten på skalan för stora tunnel pojekt!