Rasism är vardagsmat i borgarkommunen Vellinge

I den moderatstyrda överklasskommunen Vellinge är rasism vardagsmat och den sverigemoderata kommunledningen har skapat en intolerant och främlingsfientlig miljö i kommunen genom sin politik:

De styrande Vellingemoderaterna har i alla år hänvisat till olika bortförklaringar. Ibland handlar det om att flyktingfrågan är en statlig angelägenhet som kommunerna inte ska behöva ta något ansvar för och ibland hänvisar kommunen till bostadsbrist. Ofta menar de även att statens bidrag till kommunen inte riktigt täcker de kostnader det medför att ta emot flyktingar, men i andra sammanhang skryter de om att kommunen är en av Sveriges rikaste och mest välskötta.

Denna gång utmålar Vellinges styrande sin kommun som ett offer, överkörd av Malmö kommun, när de hävdar att det är oacceptabelt att Vellinge ska behöva ta emot flyktingbarnen, trots att det nu bara är ett tillfälligt boende det handlar om och trots att Malmö kommun tar på sig alla kostnader.

Naturligtvis är detta bara ytterligare en i raden av bortförklaringar, som döljer en människosyn som annars endast brukar märkas hos mer extrema främlingsfientliga partier.

Oraken till att Vellinge överklasskommun har utvecklats på detta sätt är enkel. Det beror på att det är ett av Sveriges mest segregerade områden. I instängda och isolerade miljöer som överklassghettona Vellinge, Höllviken, Falsterbo och Skanör är det lätt att diverse fördomar och konstiga tankar frodas bakom väggarna till de lyxiga villorna. Isoleringen stärks av att invånarna alltid åker bil till allting och på det sättet isolerar sig själva från människor från annan klass och bakgrund.

Det är nödvändigt att detta utanförskap bryts och att invånarna i Vellinge integreras i det svenska samhället på ett bra sätt. Fortsätter de att leva i sitt utanförskap så är risken stor att de hamnar i än mer extrema miljöer än Sverigemoderaterna. Något sådant är samhället inte betjänt av. Tyvärr är inte heller problemet begränsat till Vellinge, utan många andra kommuner och områden i Sverige är också drabbade.

Lösningarna finns redan. Det måste byggas hyresrätter i Vellinge kommun och en mer stadsliknande förtätning av Falsterbo och Skanör vore nog på sin plats.

Innehavet av bil bör begränsas till en per familj. Det får dessutom positiva miljöeffekter.

Vidare bör de största husen rivas och tomterna styckas upp så att vi kan få in fler bostäder på samma yta. Samtidigt bör förstås överklassens möjligheter att fly till och bosätta sig etniskt och klassmässigt rena områden begränsas. Överklassen bör helt enkelt spridas ut i olika bostadsområden på det sätt som ansvariga myndigheter tycker är bäst.

Va, låter de sista förslagen inte bra? Men det är faktiskt sånt som överklasspartierna, borgarpartierna och fascistpartierna brukar föreslå för flyktingar, invandrare och fattiga, skulle man inte kunna göra likadant för den mest segregerade gruppen i Sverige, överklassen, borgarklassen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

9 svar på “Rasism är vardagsmat i borgarkommunen Vellinge”

  1. Just biltrafiken från Vellinge och Näset är ett stort problem i Malmö. Eftersom dessa samhällen saknar både arbetsplatser och kulturutbud tar invånarna (inte alla, men ganska många) bilen in till Malmö så fort tillfälle ges. Sedan kör dom hem till Vellinge igen. Bullret och avgaserna drabbar oss malmöbor, inte vellingeborna. Själv bor jag vid en väg i Malmö som tar emot väldigt mycket pendeltrafik från Vellinge och Näset. Så jag tror mig veta vad jag snackar om. 🙂

    Vellinge kommun jobbar dock för att få Pågatåg till tätorten. Det är bra!

  2. Gunnar: Det finns flera sätt att lösa det på. Ett är att återigen lägga räls på den gamla banvallen från Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ) och från Vellinge-Skanör-Falsterbos järnväg. Anslutning får förstås ordnas från den nya citytunneln nånstans i Svågertorp.

    Man kan också tänak sig att Limhamnsbanan används för kollektivtrafik och att den förlängs till Klagshamn där den sen kan gå upp via den gamla banvallen till Tygelsjö (Västra Klagstorps-Tygelsjö Järnväg) där man anlsuter till den andra banan från Malmö. Sedan går trafiken ner mot Hököpinge och Vellinge samt vidare mot Trelleborg och Skanör-Falsterbo.

    För att det ska bli ekonomiskt bärkraftigt bör man bygga en mängd bostäder i Klagshamn-Tygelsjö och dessutom industrier och kontor på de gamla cementfabrikernas områden i Klagshamn. I Hököpinge, Vellinge, Höllviken och på Falsterbonäset bör också byggas bostäder och arbetsplatser. På så sätt bygger vi också bort den klassmässiga segregationen.

Kommentarer är stängda.