Poddar, poddkanaler, poddradio, poddsändningar

Jag har tidigare skrivit om film och TV på nätet liksom radio på nätet. Det finns dock ännu mer nätrelaterad media. En sådant medium är poddradio (podcast, poddsändningar etc). Poddradio eller poddsändningar produceras med hjälp av RSS medan webbradio produceras genom strömmande ljud.

På detta område finns det idag fem företag som är helt dominerande i Sverige, Sveriges Radio, Bauer Media Group, Acast, MTG och Libsyn. På grund av felaktiga och inte säkrade mätmetoder finns dock inga räckviddssiffror för Libsyn (Liberated Syndication Inc, USA) eller poddföretag som anävnder Libsyn som plattform som exempelvis Perfect Day Media. Inte heller mindre aktörer som Podcasterian finns med i poddindex.

Sveriges Radio, Bauer Media och MTG publicerar främst sina egna program som poddradio. Acast och Libsyn förser poddproducenter med kanaler och appar för att bättre kunna nå ut och dessutom förse dem med bättre inkomstmöjligheter via reklam:

Skulden till poddfebern ligger i hög grad hos två entreprenörer och kompisar: Måns Ulvestam och Karl Rosander. Deras egenutvecklade poddplattform Acast, lanserad i april 2014, har revolutionerat mediet.

Från att ha varit ett slags amatörverksamhet där varje poddare själv läste upp ett torftigt reklambudskap går det nu att placera sofistikerad ljudreklam till specifika målgrupper. Båtintresserade i Göteborg. Mammor i Mälardalen. Hipsters i Brooklyn.

Plötsligt går det att försörja sig på sin podcast. Kända och populära profiler kan tjäna stora pengar. Mediehusen har insett detta och investerar snabbt och beslutsamt i högkvalitativa poddar.

Poddcastbolag Acast, Libsyn och Podcasterian är nog i första hand att se som en slags annonsbyråer eller reklamföretag.

Diagram från Poddindex

Den totala räckvidden för Sveriges Radio under en vecka innebär att företaget enligt Poddindex når cirka 1,1 miljon lyssnare, medan Acast når cirka 800 000, Bauer Media Group ungefär 300 000 och MTG Sverige 90 000. Sveriges Radio/TV är också det överlägset största vanliga radioföretaget i Sverige liksom det största TV-företaget, ett av de största företagen när det gäller film och TV på nätet och det näst största när det gäller radio och musik på nätet.

Diagram från Poddindex

Bauer Media Group är ett tyskt medieföretag som ägs av familjen Bauer. Det är Sveriges största privata radioföretag.

Acast är ett svenskt företag med 80 anställda som ägs av riskkapitalbolagen Moor & Moor (Moor Holding) och Alfvén & Didrikson, Bonnier Growth Media (en del av Bonnier-koncernen), Inbox Capital (familjen Wattin), Johan Billgren, Måns Ulvestam, Carl Rosander med flera. Grundare var Måns Ulvestam och Carl Rosander. Alfvén & Didrikson ägs i sin tur av bl.a. Hjalmar Didrikson, Måns Alfvén, familjen Wallenbergs Foundation Asset Management, (FAM) och Fjärde AP-fonden.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.