Marknadsföring och yttrandefrihet

Marknadsföring och yttrandefrihet. Patent- och marknadsdomstolen har meddelat en dom i ett marknadsföringsärende. Ett bolag och två ställföreträdare för detta har förbjudits att använda viss otillbörlig marknadsföring. Det publicerades i ett inlägg på en webbplats med granskande ekonomisk journalistik. Domstolen har samtidigt bedömt att två andra inlägg på webbplatsen har haft ett i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande syfte. Dessa två inlägg skyddas därför av yttrandefriheten. Därför omfattas de inte av marknadsföringslagens bestämmelser.

Ett bolag, Småsparaguiden Sverige AB, har på sin webbplats, Småspararguiden, publicerat tre inlägg med artiklar som granskar olika företag i finansbranschen. I inläggen riktas bland annat kritik mot de granskade företagen för de råd som de ger till konsumenter. Samtidigt har bolaget genom samma webbplats erbjudit egen ekonomisk rådgivning och sålt en egen bok om privatekonomi.

Ett av de kritiserade företagen, Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, begärde att Patent- och marknadsdomstolen skulle förbjuda fortsatt publicering av inläggen. Detta eftersom de utgjorde otillbörlig marknadsföring. Kravet riktades mot Småsparaguiden Sverige AB som driver webbplatsen, två av ställföreträdarna och ytterligare ett bolag med koppling till det tidigare bolaget skulle förbjudas att fortsätta publicera inläggen.

Otillbörlig marknadsföring

En central fråga i målet har varit om inläggen på webbplatsen utgjorde marknadsföring för svarandenas egen rådgivningsverksamhet och bok om privatekonomi. Eller om artiklarna skyddas av yttrandefriheten. Patent- och marknadsdomstolen bedömde att det första inlägget utgjorde marknadsföring. Dessutom ansåg de att marknadsföringen var vilseledande och otillbörlig. Domstolen har därför förbjudit Småsparaguiden Sverige AB och de två ställföreträdarna att fortsätta med den marknadsföringen.

Nyhetsförmedling

När det gäller de två senare inläggen har domstolen tvärtom ansett att de varit i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande. Marknadsföringslagen ska därför inte tillämpas på dem.

Rådmannen Daniel Severinsson säger i en kommentar:

– När ett bolag på sin webbplats publicerar artiklar som granskar och kritiserar konkurrenter har både innehållet i artiklarna och sammanhanget de publiceras i betydelse för om de ska anses utgöra marknadsföring eller om de skyddas av yttrandefriheten. I det här fallet har domstolen bedömt att ett inlägg utgör marknadsföring eftersom bolaget i samband med att det kritiserar sina konkurrenter tydligt lyfter fram och rekommenderar sina egna varor och tjänster som alternativ. De två andra inläggen har enligt domstolen varit i huvudsak nyhetsförmedlande och opinionsbildande och då ska yttrandefriheten ges företräde framför marknadsföringslagen.

Småspararguiden har redan tidigare dömts i ett liknande ärende rörande marknadsföring och yttrandefrihet.. Då stämdes de av Kapitalgruppen.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.