Kjellberg, Nordic och olagligt fiske

Del 10 av 19 i serien Svenskt pelagiskt fiske

I början av 1960-talet köpte Hans-Åke Kjellberg tillsammans med sin far den första båten med namnet Polar. En klassisk träfiskebåt som såldes 1977 igen. Den ersattes med en ståltrålare GG 270 Nordic (II) som man ägde till 1996 då den ersattes av en ny båt med samma nummer, GG 270 Nordic (III). Med denna båt började man fiska utanför Västsahara år 2005:

Sedan 2005 har Fiskeri AB Nordic varit verksamma i Marocko. De låga fiskekvoterna och den allmänt negativa inställningen till yrkesfiske i Sverige fick dem att ta detta beslut, berättar Hans-Åke.
– Vi fick ett erbjudande från Marocko som vi nappade på, och fiskar nu i huvudsak sardiner som levereras till fryserier i staden Dakhla.
För bröderna Kjellberg med söner har detta inneburit många och långa flygresor mellan Sverige och Afrika för att ta sig till och från båten.

2007 såldes GG 130 Nordic (IV), registrerad i Önnered, av Lennart Kjellberg till Fiskeri AB Nordic, ett företag som ägs av just Lennart Kjellberg tillsammans med bröderna Hans Åke Kjellberg och Stig Kjellberg. Även söner till dem är verksamma inom företaget och på båten. Den hade tidigare samma år köpts från Norge.

GG 270 Nordic (III) såldes av Lennart Kjellberg, Hans-Åke Kjellberg och Stig Kjellberg med 135/1000 vardera till Fiskeri AB Nimber och Fiskeri AB Ginneton år 2009. Eventuellt ägs fartyget idag av ett partrederi där Ginneton och Nimber är delägare.

Fisket utanför Västsahara har kritiserats av flera skäl. Det utarmar havet och tar bort försörjningsmöjligheter för lokalbefolkningen, det är ofta illegalt då Västsahara är ockuperat av Marocko och i fallet med Nordic IV så är Lennart Kjellberg och båten misstänkta för tjuvfiske utanför Västsahara under åren 2007 och 2008.  Nordic IV ska ha fiskat utan att ha fartygstillstånd från Fiskeriverket i Sverige och i trots mot EU:s regler. Under åren 2005-2006 had eman dock tillstådn att fiska i området. Trots misstankarna om brott så dök Nordic IV upp i Fiskebäck år 2008. Något som föranledde protestaktioner från Greenpeace:

På grund av den utredning som pågår mot Nordic IV och dess ägare är det ovanligt att detta piratfiskefartyg visar sig i svenska hamnar. Anledningen till att fartyget dykt upp denna gång är troligen att den svenske ägaren, Lennart Kjellberg, försökt att lura det norska rederiet Klaring att köpa fartyget.

– Att göra sig av med ett fartyg som blivit stämplat som ett piratfiskefartyg används systematiskt för att komma undan ansvar. Genom att gå över till ett nytt fartyg kan ägarna fortsätta att bedriva denna typ av illegalt och omoraliskt fiske, säger Frode Pleym talesperson på Greenpeace.

Som en konsekvens av Greenpeace agerande gick kontrollanter från fiskeriverket ombord på fartyget tillsammans med polisen. Vid 11-tiden på kvällen besökte även kustbevakningen fartyget. Greenpeace kräver nu att åklagaren i Göteborg tar denna chans att agera genom att väcka åtal mot dess svenska ägare.

Enligt vissa uppgifter har Nordic IV i likhet med Ove Ahlströms båt Aldo varit registrerad på Cook Islands i Stilla Havet i ett försök att undkomma EU:s regler och fiska på andra kvoter. Men det verkar faktiskt inte sannolikt då en enligt skeppsregistret var svensk med nummer GG 130 när den såldes till Norge år 2008.

Lennart Kjellberg är för övrigt också engagerad i en mängd andra företag, däribland Zandic, Aldic (dotterbolag till ett brittiskt bolag som familjen Kjellberg troligen också har intressen i) och Kjellberg Fiskeri HB. Även Hans-Åke Kjellberg är aktiv i fler bolag som Zandic och Kjellfast HB liksom Stig Kjellberg i Zandic och Nordic Båtar HB.

Andra källor:
Skeppsregistret

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

Technorati: , , , , , , , , , , , , , , ,

Powered by ScribeFire.

Series Navigation<< Nilsson – Feskarbröderna – SunnanöBryngelsson – Stella Nova Fiskeri AB >>
Advertisements