Kennedy – handelsmän, godsägare och redare

Thomas Kennedy (1772-1848) föddes i Skottland som son till Alexander Kennedy och Helen Poag. Han tycks ha flyttat till Uddevalla där han 1801 gifte sig med Cecilia Katarina Hegardt (1772-1802). De flyttade till Göteborg där hon dog redan året efter giftermålet. Han gifte då om sig med Sofia Kristina Pettersson, dotter till Peter Petterson, anställd i Ostindiska kompaniet. De fick två söner, John William Kennedy (1806-?) och George Kennedy (1807-?).

Den äldre sonen Johan William Kennedy blev militär och gifte sig med Celestina Fransisca Carolina Maria Albertina von Böhnen från Bayern. De fick två barn som överlevde till vuxen ålder, James Thomas Kennedy (1848-1916). han var gift med Emilie Margareta De Geer af Finspång (1863-1926) och innehade från 1899 fideikommissen Råbelöv (eller Råbelöf) och Odersberga genom arv via frun. Han köpte också Torsebro krutbruk varefter han innehade alla fallrätter till Torsebrofallen. Dessa såldes till Hemsjö kraft.

Hela Råbelöv brann katastrofalt 1909, 20 familjer och alla djur blev hemlösa. Slottet klarade sig med smärre skador den gången. 1906 tog hans äldste son Douglas Kennedy, den blivande fideikommissarien, sitt liv. Fyra år senare tog ytterligare en son sitt liv. James och hans hustru tog katastroferna hårt, de insjuknade. Den unge sonen Gilbert Kennedy fick 1908, blott 22 år gammal, ta ansvar för gården. Gilbert Kennedy tillträdde som fideikommissarie 1916. Han dog 1946 och efterträddes av sonen Douglas Kennedy.  Denne innehade gården 61 år innan han gick bort år 2007. Han blev den siste fideikommissarien. År 1943 avstyckades granngården Odersberga till hans yngre bror Bo Kennedy.

Douglas Kennedy var barnlös och systersonen, 73-årige John Murray, tidigare journalist och förläggare, ärvde vid hans död Råbelöv. Egendomen är nu ombildad till fideikommissaktiebolag, som ägs av John Murrays barn Caroline Murray Carlsson och Johan Murray. De nya ägarna har öppnat upp slottet för konferens- och eventverksamhet. Genom att Odersberga köpts tillbaka 2011 har det ursprungliga fideikommisset återskapats. Godset omfattar idag ca 4.400 hektar.

Den yngre sonen, George Kennedy blev rådman och handelsman i Göteborg. Han var gift med Eleonore Landgren, dotter till Ambrosius Landgren (1792-1845) och Volratina Charlotta Fredriksson. Ambrosius Landgren förvärvade kring 1820 först Varvet Viken och 1825 också Gamla varvet. 1856 övertogs ledningen av varvet av hans son Adolf Fredrik Landgren (1829-71). Denne ledde varvet till sin död.

Vid A.F. Landgrens död övertog George Douglas Kennedy (1850-1916), son till George Kennedy och Eleonore Landgren varvsverksamheten. Det sista fartyget som byggdes på varvet var Sigyn som sjösattes 1887. 1903 sålde G.D. Kennedy varvsområdet till Göteborgs stad och fick ett betydande kapital som han bland annat satsade i Rederi AB Nike, ett rederi som Wilhelm R. Lundgren (1856-1914) tog initiativ till. 1904 bildade W.R. Lundgren och G.D. Kennedy Rederi AB Transatlantic tillsammans med Gustaf Palmgren. 1907 efterträddes denne i företagets styrelse av Walter Dickson. 1910 var Transatlantic ett av Sveriges viktigare rederier.

G.D. Kennedy deltog också i bildandet av Göteborgs Handelsbank år 1873. Övriga grundare var Aug. Koch, Fr. Berndtson, E.E. Hagelqvist, Christian Röhss och Charles Bergström. Banken smarbetade från start med Stockholms Handelsbank. Efter G.D. Kennedys död efterträddes han av Gustaf Boman som ordförande. 1919 fusionerade Göteborgs Handelsbank med 1917 startade Industribanken. Den sammanslagna banken fick namnet Nordiska Handelsbanken. På grund av den riskfyllda utlåningspolitik som Industribanken haft hamnade den nya banken snart i prblem och fick 1922 och 1925 ombildas och rekonstrueras. Sistnämnda år bildades en ny bank vid namn Göteborgs Handelsbak och denna övertog Nordiska Handelsbankens tillgångar. Staten fick då majoritetskontroll i banken.

Utöver detta var G.D. Kennedy styrelsemedlem i Försäkrings AB Gauthiod, Bryggeri AB Kronan 1891-1902, Lindholmens Mek. Verkstads AB, Rederi AB Svenska Lloyd, AB Dickson & Co, AB Göteborgs Arkader, Göteborgs Repslageri AB, Majornas Pantlåne AB och i styrelsen för Göteborgs och Bohus Läns Sparbank 1904-16. Han var också ledamot i stadsfullmäktige och ordförande i Robert Dicksons stiftelse 1888-1902. Bryggeri AB Kronan ägdes huvudsakligen av familjen Röhss, men G.D. Kennedy och Henrik Pripp var delägare. 1902 köptes dock Kronan av AB J. A. Pripp & Son.

Vid Lundgren död övertog Gunnar Carlsson (1887-1967) hans roll i rederiverksamheten och han blev samm år VD i det nybilade Rederi AB Sverige-Nordamerika. Det senare företaget kom dock att snart bli majoritetsägt av familjen Broström och deras rederi AB Tirfing. Så småningom bytte det också nman till Svenska Amerika Linjen genom en sammanslagning mellan Rederi ABSverige-Nordamerika och  Svenska Amerika Mexiko Linjen.

När G.D. Kennedy dog 1916 blev familjen Carlsson också huvudägare i Rederi AB Transatlantic (inte samma företag som det bolag som idag har det namnet).

Läs mer: NM,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Powered by Qumana


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.