Det är klart att vi inte ska serveras sexistisk smörja

Varken på bio eller TV. Men jag blir inte helt klok på Lotta Sjöbergs utbrott i Aftonbladet. Klagar hon på en film som det görs reklam för? Klagar hon på World War Z? Det är lite svårt att förstå faktiskt. Men troligen det första. Det är nog en reklamtrailer hon klagar på. En sexistisk sådan. Och det har hon ju rätt i. Att sån skit inte borde visas alltså.

Men varför skulle det vara sämre att börsnoterade Ratos äger SF än att privatägda Bonnierkoncernen äger biokedjan? I det ena fallet är det familjen Bonnier som kontrollera biograferna och en stor del av all annan media i Sverige. I det andra fallet är det familjen Söderberg som äger Ratos. Jag begriper inte varför Söderberg och Ratos skulle vara sämre än mediemogulerna i familjen Bonnier.

Inte har ägarbytet inneburit nån skillnad vad det gäller filmerna heller. Det är samma skit som förut. Med ett och annat guldkorn. Jag kan också konstatera att i stort sett alla filmer jag ser klarar det test som Sjöberg hänvisar till:

Sexism ska, på vägen mot utrotning, förses med varningstext och 18-årsgräns så att moderna unga människor snabbt kan klicka vidare till exempelvis kategorin filmer som klarat Bechdeltestet, ett test som bedömer en films framställning av kvinnor utifrån följande kriterier: 1. Filmen ska innehålla minst två namngivna kvinnor, 2: som pratar med varandra, 3: om något annat än män.

Utom en del äldre filmer, förstå. Kellys Hjältar är inte direkt full med kvinnor om vi ska nämna ett exempel.

Intressant?
Borgarmedia: DN1, 2, AB,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Det är klart att vi inte ska serveras sexistisk smörja”

  1. Hej Anders! Den stora förändringen skedde 2007 när enda stora konkurrenten Sandrews gick i konkurs. Här är jättebra tips på läsvärd artikel för att få lite av bakgrunden, om du är intresserad av film.

    http://www.svd.se/kultur/dags-att-skrota-svenska-filmavtalet_6737305.svd

    Och här: superbra och förklarande om problemen med biografmarknaden i Sverige.

    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/45584?programid=3051

    Vad gäller Becheltestet är det inte så många som klarar det. Visst är det konstigt? Lägg aktivt märke till det i fortsättningen. Det är rätt så spännande.

    Allt gott! från Lotta Sjöberg

    1. Visst är det så att den stora förändringen skedde när Sandrews gick omkull. Tack för länkarna.

      Becheltestet är intressant. Jag ser numera i huvudsak på SF-filmer och de klarar det alltid.

      1. Ja det är jätteintressant – Bechdeltestet. Kolla noga nästa film (drama klarar det oftare) Ibland tänker jag att ”den här filmen klarade det nog”, men när jag tittar igen, så gjorde den inte det. Jag kollar jättemycket på SF-film (finns ju inte så mycket annat), men de bästa filmerna ser jag oftast på Folkets bio (finns tyvärr inte på alla orter, så många får hålla tillgodo med enbart amerikansk film ute i landet, p g a att smalare filmer kan behöva lite mer tid på sig att spridas p g a t ex lägre marknadsföringsbudgetar och riskerar att inte fylla salongerna den första tiden – inte bra för en riskkapitalistisk versamhet). Många tyckte att staten delvis skulle ta över biografversamheten när gamla filmavtalet gick ut – för att just kunna visa även smalare film. Staten borde, om nån, kunnat hålla något av ett kulturpolitiskt ansvar, värna kvalitetsfilmer, viktiga dokumentärer och svensk film vid sidan om de ´kommersiella. Men det är ju många som blir irriterade av sådana ”vänster”funderingar i högertider. Staten ska inte blanda sig i med pekpinnar, tycker folk. Skattemedel ska inte gå till kultur. Och kulturministern kallar kultur för underhållning. Det är i vart fall synd att ingen är ålagd att ta ansvar längre.

        1. Samtidigt finns det ju en del problem. Filmer som Charlies Änglar skulle ju lätt klara testet, men de filmerna är ju faktiskt ganska sexistiska. The Matrix skulle kanske inteklara trots en kvinnlig huvudperson och Alien 3 skulle inte klara testet alls, trots att en kvinna är huvudperson och hjälte. Den mycket bra filmen Winter’s Bone med många och starka kvinnor skulle också få problem eftersom i stort sett alla konversationer handlar om den försvunna pappan-

  2. Det här med yttrande-/tryckfrihet är rätt bra grejor, det gör att t.ex. feminister får uttrycka och säga vad de vill, men det gör också att filmskapare får visa vad de vill. Förmodar att alla involverade parter skulle bli rätt sura om förbud uppstod hit och dit varje gång någon blev upprörd över något?

Kommentarer är stängda.