Datorspelsbranschen växer så det knakar

I Sverige växer datorspelsbranschen mycket kraftig, kraftigare än i västvärlden för övrigt:

Men det finns branscher som växer så det knakar, som skriker efter kompetens och som väntas fortsätta göra det. Det mest uppenbara exemplet är spelindustrin som bara växer sig större och större.

Nya siffror från analysföretaget Gartner visar att den industrin i år växer med nästan 20 procent och väntas omsätta 93,3 miljarder dollar. Nästa år passerar den 100 miljarder dollar i omsättning.

[…]

Lite hårda fakta från Spelutvecklarindex slår fast att det är här morgondagens it-jobb finns. Förra året ökade sysselsättningen i spelutvecklingsbolagen med 30 procent – motsvarande 455 heltidstjänster – till 1 967 anställda. Och om man ser tillbaka på de senaste sju åren har omsättningen och antalet anställda i branschen ökat varje år utom ett (2009). Branschen har mognat och är inte längre är utsatt för de massiva svängningar som under det tidiga 00-talet.

Det handlar i Sverige om företag som utvecklar spel för datorer, mobiler och spelkonsoler. Företag som King som egentligen heter Midasplayer (Candy Crush), Mojang (Minecraft) och många andra. Det är en bransch som förväntas fortsätta växa kraftigt. Med allt fler jobb, fler företag och fler spel. En del myndigheter tycks dock mena att det finns risk för att dessa företag flyttar utomlands om inte olika åtgärder för att gynna utvecklingen i branschen vidtas:

Bland annat kommer det i framtiden finnas ett stort rekryteringsbehov för de här företagen – samtidigt ses inte spelföretagen som de tillväxtmotorer de är.

En av de som funderat i liknande banor är Sara Backlund, cio och kommunikationsdirektör på Interactive Institute, TII. Hon har, tillsammans med spelutvecklaren Michael Stenmark fört kontakter med innovationsmyndigheten Vinnova för att påbörja ett arbete med en agenda för datorspelsbranschen. Vinnova har ett program där olika branscher får lämna in förslag på agendor, och tanken är att branscherna ska hitta gemensamma och övergripande mål.

Ansökan backas upp av Interactive Institute, Chalmers, Göteborgs Universitet, Gothia Innovation och Högskolan i Skövde. I ett första läge handlar det om pengar för att arbeta med vad agendan bör innehålla. Även om Vinnova inte skulle godkänna finansieringen tycker hon att det finns argument för att sätta en agenda.

– I det här läget är det mer att vi vill veta om alla är positiva till att det blir en sådan här agenda. Om vi sedan beviljas medel för att ta fram en agenda är det där det stora arbetet börjar, säger Sara Backlund.

Jag vet inte hur det är med det där. Det är lätt att tycka att en sund bransch klarar av att dra till sig arbetskraft utan statliga stödåtgärder eller liknande åtgärder. Annars kanske det bara blir en ny iT-bubbla där företag som inte lyckas klaras sig ekonomiskt hålls under armarna av en propagandaapparat i media som driver upp börskurser och konstgjord andning i form av statligt stöd. När det gäller börskurser så är det dock än så länge få datorspelsföretag som noteras på nån som helst officiell aktiehandelsplats. Få av datorspelsföretagen går med några större vinster.

Inte ens det väletablerade och framgångsrika King (Midasplayer) verkar gå med nån större redovisad vinst i Sverige. Men eftersom företaget formellt ägs av ett företag på Malta och varumärkesrättigheterna tycks tillhöra ett bolag i Storbritannien, Midasplayer.com Ltd. är det svårt att veta hur stora vinsterna i bolaget egentligen är. VD:n för det brittiska bolaget, Riccardo Zacconi, uppger dock att företaget gått med vinst sen 2005. Även det brittisk bolaget ärgs av företaget på Malta. Det är uppenbart att företagskonstruktionen är gjord för att inkomster ska kunna döljas och hållas undan skatt. Sannolikt finns också ett intresse av att dölja ägarförhållandena. I styrelsen för det brittiska bolaget sitter Lars Markgren, Sebastian Knutsson, Riccardo Zacconi och Robert Miller. I styrelsen för det svenska företaget sitter enbart Lars Markgren och Sebastian Knutsson. De två kan på goda grunder antas vara det maltesiska bolagets huvudägare. Det finns uppgifter om att en börsnotering i USA är på gång för Midasplayer (King).

Svenska företaget Mojang AB och dess moderbolag Notch Development AB redovisar däremot en betydligt större vinst i Sverige än Midasplayer (King). Inte heller föreligger några underliga företagskonstruktioner. Ägare av bolaget är grundaren Markus Persson (Notch) och kanske några till. I styrelsen för Mojang AB sitter Markus Persson, CO Manneh som är VD och Jakob Porsér. Samma tre personer sitter också i styrelsen för moderbolaget Notch Development.

Ett annat större företag i branschen är Mindark PE AB som utvecklat Entropia, ett spel och spelidé som jag tycker är intressantare än det som Mojang och Midasplayer (King) sysslar med även om det inte verkar lika lönsamt som de två ovan nämnda företagens verksamhet. Mindark har tydligen en stor mängd aktieägare trots att bolaget inte är börsnoterat. Huvudägare är Jan Welter Timkrans (36,6%) och CG Bothén via aktiebolag (22,3%). Ägarandelarnas storlek är från 2009 så det kan ha ändrat sig. I styrelsen sitter Jan Welter Timkrans, David Simmonds (VD) och Sven Birger Sandberg. Företaget har flera partners om utvecklat planeter för Entropiavärlden.

Ett annat börsnoterat spelföretag är Starbreeze som i huvudsak ägs av institutionella placerare och Varvtre AB (Bo Andersson Klint och Bror Ulf Andersson). Styrelsen i Starbreeze består av Mats Alders, Michael Hjorth, Gustav Brandberg och Bo Andersson Klint. Ytterligare ett är G5 med samma typer av ägare. Till slut har vi Starvault med onlinespelet Mortal Online. Starvault AB har klara lönsamhetsproblem. Henrik Nyström är huvudägare. Tidigare fanns också ett börsnoterat företag som hette Junebud. Företaget gick i konkurs och konkursboet köptes av Dohi Sweden AB, ägt av Emanuel Dohi. Junebuds tidigare produkter ingår i Dohi Entertainment som är Dohi Swedens spelavdelning.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About these ads