Sjal och hijab i Sverige

När jag var liten och växte upp i södra Bohuslän (nu snackar vi 1950 och 1960-talet) hade de flesta kvinnor sjal på sig. De flesta hade den typ av färgranna sjalar, med blommor och andra mönster, som man kan se på kvinnor i dagens Turkiet. Men det fanns en grupp, främst äldre kvinnor, som hade svarta sjalar som täckte allt hår. Dessa kvinnor var starkt religiösa, tillhörde statskyrkan och den riktning inom den som kallas för schartaunism. De var anhängare av det som lärts ut av Schartau, en starkt konservativ tro där all typ av utsmyckning av hem och person är bannlyst.

Denna riktning är fortfarande stark i Bohuslän och det är sådana präster som gör att kvinnoprästmotståndet i Bohuslän är så starkt. Man kan ännu i dag på landet i södra Bohuslän se kvinnor som täcker sitt hår med sjal. Kristna kvinnor. Men i de frireligiöst dominerade områdena och rent allmänt kom sjalbärande i stor utsträckning att försvinna under slutet av 1960-talet och början av 1970-talet. Hand i hand med den allmänna radikaliseringen i samhället. Sjalbärande blev också ovanligare bland schartauaner och förekommmer idag mest bland äldre.

Jag tycker detta visar att sjal/hijab som klädesplagg inte är nåt speciellt muslimskt. Precis samma sak fanns/finns inom kristendomen. Tänk på hur det fortfarande ser ut i småbyar på Kreta. Änkorna har sina svarta kläder, med en svart sjal runt huvudet. Denna ska enligt seden täcka allt hår. Det blir ovanligare även där numera, men när jag levde på Kreta en period på 1970-talet så var det mycket vanligt, även i de större städerna som Iraklion. För mig är det en symbol för ålderdomlighet och patriarkat mer än en symbol för islam.

Folk får gärna bära sjal/hijab för mig. Oavsett om de är kristna eller muslimer. Men det betyder inte att jag tycker att det är modernt, bra eller vettigt.

Jag hatar dock när man kallar en sjal/hijab för slöja. För mig är slöja nåt som täcker ansiktet. När jag var ung tonåring var det nåt lite sexigt och spännande. Knappast så idag.

Sjalen är dock knappast nåt att bli upprörd över . Eller för den delen, behandla på annorlunda sätt än andra klädesplagg. Just nu verkar det vara lite mode bland en del muslimskt troende, men sånt ändras snabbt och ju mer det svenska samhället förändras och ju mer invandrarna från muslimska familjer förändras , ju ovanligare kommer hijab/sjal att bli.

Intressant?
Bloggat: Jinge,
Borgarmedia: DN
Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Kvinnojouren i Höganäs

    1923 Slöjan läggs av inom Egyptens muslimska överklass.
    1926 Kvinnor blir myndiga och får studera i Turkiet och slöjan förbjuds.
    1935 Kvinnor får studera i Iran och året därpå förbjuds slöjan.