Socialisera Volvo Personvagnar

Förstatliga Volvo Personvagnar under arbetarnas kontroll. Det är en del av lösningen. För får Ford statligt stöd i USA så får Ford inte föra ut kapital för att hålla Volvo Personvagnar under armarna. Som det är nu har Ford inga pengar att föra ut och om bolaget går i konkurs finns de definitivt inga pengar att hämta för dotterbolaget i Sverige. Samma förhållanden gäller General Motors och Saab Automobil.

Men det är också så att det inte går att fortsätta tillverka stora bensinslukande personbilar, utan man måste börja diskutera och fundera över annan produktion i fabriken. Elbilar, kollektiva färdmedel, spårvagnar, tåg, vad vet jag. Men nåt annat än bensindrivna lyxbilar måste det vara.

Det är mina och Socialistiska Partiets åsikter, men inte bara våra. Även rektorn på Handelshögskolan i Göteborg, Rolf Wolff, tycker att man ska förstatliga Volvo Personvagnar och Saab Automobil. Han menar att det är dum och korkad ideologi som hindrar regeringen från att förstatliga:

– Principiellt finns det inget som säger att staten är en dålig ägare. Amerikanarna som har konfronterat oss med ideologin om privatisering, att staten är en dålig ägare, är oerhört pragmatiska nu när krisen är ett faktum, man går in och räddar företag, medan vi håller fast vid en ideologi att staten är en dålig ägare, som det överhuvudtaget inte finns några empiriska forskningsbevis på. Det är bara en ideologi som vi har blivit fångna i och som vi inte vågar ifrågasätta.

Han har rätt, det är en dum och korkad ideologi, nyliberalism brukar den kallas. Den är dum, omöjlig, korkad och ohjälpligt urmodig och gammaldags i dag.

Intressant?
Bloggat: Pasteys Plats, Samtidigt i Rågsved,
Media: AV, RT1, RT2, RT3, DN1, DN2, DI,
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Anders

    Kommunism har provats ett flertal ggr och det har alltid slutat i fullständigt fiasko.
    Nåja det kommer aldrig hända att Volvo Personvagnar förstatligas för så dumma är inte ens politiker.

  • Martin

    Hade GM och Ford varit styrda av arbetare hade de inte haft samma problem idag. Arbetarna visste att de inte tänkte handla stora bränsleslukande SUVar, arbetarna visste att deras nästa bil skulle bli miljövänlig och bränslesnål.

    Kunskapen fanns där, men makt skall gå uppifrån och ned, så den med minst kontakt med verkligheten skall fatta besluten.

  • Pingback: Kildén & Åsman » Bloggarkiv » Obamas märkta kort.()

  • Johan Sandqvist

    Till Martin: synd att arbetarna inte istället insåg att de skulle producera bättre bilar; för det är ju allmänt känt att kvaliteten på Volvo-bilar är under all kritik. Ständigt i botten på nöjd-kund-index.

  • Martin

    Johan,
    om arbetarna hade styrt så kanske de tagit itu med det problemet också. Nu styrde de inte och det gick som det gick. Arbetarna på golvet är nog mer medvetna om den verklighetsfrånvända ledningen om problemen med kvalitet och hur de skall lösas. Men som sagt, makt skall gå uppifrån och ned.

  • Mats

    Äsch, lägg ner skiten och satsa på opensourcebilar istället. http://www.theoscarproject.org/

    Ser ingen anledning att staten ska lägga pengar på att bli ägare till proprietär teknik.