Ett fartyg, Arctic Sea, har blivit kapat i Östersjön och man undrar nu om EU och USA inte borde skicka krigsfartyg till området för att förhindra fler kapningar. Kanske borde man för säkerhets skull också skicka lite marktrupper också, som kan gå iland och besätta lämpliga hamnstäder i området för att förhindra ytterligare kapningar. För annars kanske situationen kommer att utvecklas till ett nytt Somalia?
Låter det inte troligt? Kanske inte, men de militära fartygen utanför Somalia verkar inte heller ha någon avgörande betydelse för att minska antalet kapningar av fartyg. Snarare är det den något lugnare situationen på fastlandet som är den stora orsaken till den eventuella minskning om ändå verkar finnas när det gäller kapningar utanför Somalia.
Inte heller tror jag att fartyget i Östersjön faktiskt blivit kapat, utan det är snarare besättningen med kaptenen i spetsen som snott fartyget och dess last. Det är förmodligen priset rederiet och indirekt ägaren av lasten, Stora Enso, får betala för att man utnyttjar underbetalt sjöfolk.Ellr så är rederiet själva inblandade i nån slags försäkringsbedrägeri och fiffel.
Intressant?
Borgarmedia: EX1, 2, 3, 4, 5, ÖT, Politiken1, 2, VG1, 2, 3, 4,
Läs även andra bloggares åsikter om Östersjön, Arctic Sea, Stora Enso, Fartygskapning, Fartyg, Sjöfart, Somalia, Samhälle, Politik
Från Konfliktportalen.se: Kaj Raving skriver Oskyldigt dömd frikänd – och vid liv, Björn Nilsson skriver … man måste hitta nya ord, Jinge skriver Dawit Isaak och Palestina
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
konstig historia det där. Fartyget kapades mellan Gotland och Öland. Den sista gången fartyget syntes på radarn var i Engelska kanalen. Besättningen ska ha blivit bunden men ingen vet var vare sig farttyg eller last är. Hur hela historien har kommit ut är höljt i dunkel eller en dimbank.
Den stora frågan är, var är besättningen?
När det gäller vattnen utifrån Somalia är det ändå så att det är det område på världshaven där problemen med kapningar, kidnappningar och sjöröveri i största allmänhet är störst.
Utifrån detta perspektiv förstår jag inte varför det skulle vara så fel att bland annat USA och EU sänder dit sjöstyrkor för att skydda sjöfarten. Märk väl att även besättningarna på de utsatta fartygen utsätts för fara i samband med sjöröveriet.
Sjöröveri är brottslig verksamhet som bör bekämpas precis som annan brottslighet.
Kan rederiet frikännas utan vidare? Har det inte hänt tidigare att fartyg sjunkit i Östersjön under, låt oss säga lite ”egendomliga” omständigheter? Kan man få ut försäkringspengar om ens båt plundras av pirater?
I Stockholm och Visby och andra ställen i Östersjön satt ju vitaliebröderna och skickade ut sina kaparfartyg under Erik av Pommerns tid, och hövitsman Tord Bonde på Viborg anklagades för sjöröveri av köpmännen i Reval, så det finns ju traditioner här! Och så var det ju ”Fribrytaren på Östersjön” av Viktor Rydberg.
Björn: Det är klart att rederiet inte kan frikännas. Försäkringsbedrägerier från rederiers och befraktares sida är inte ovanligt. John Fredriksen som jag skrivit om tidigare idag, blev rik med hjälp av en del sådana saker.
http://www.zaramis.nu/blog/2009/08/09/fredriksen-till-toppen-genom-fiffel-och-obskyra-ffarer/
TB: När det gäller Somalia så är problemen inte värst där. Det är värre utanför Nigeria vad jag vet, men det drabbar inte lika ofta västerländska fartyg och därför skickar man inga soldater. Som jag ser det gör soldaterna/flottenheterna varken från eller till. Därför kan man ta bort dem.
Ganska tunna uppgifter överhuvudtaget. Först påstås fartyget ha blivit kapat den 24/7 under 24 timmar men är på väg i på sin ordinarie rutt och helt plötsligt när det förmodligen skulle ha anlänt till Alger har det försvunnit. Finns det överhuvudtaget några fakta i denna historia som inte lämnats av Viktor Matvejev vd för rederiet Solchart Management.
Världen är bekymrad över piratverksamheten i de Somaliska vattnen, nationalstaterna USA, Sverige, Frankrike m.fl. har skickat flottenheter. Hur många flottstyrkor har de stora sjöfartsnationerna som Liberia, Bahamas och Panama skickat? Mer än hälften av världens handelsflotta är registreras i den typen av nationers sjöfartsregister för att man inte vill betala för den samhällsservice som offentligt finansierade saker som en flotta kan erbjuda, och man vill inte veta av regleringar som utvecklade industrinationer har.
Du glömde att Ryssland och Kina också borde skicka krigsfartyg….
/*Off-topic, borttaget*/ #AS
För övrigt finns det resurser hos Östersjöländerna (inklusive Ryssland) att ta till om det skulle behövas. Det är en skillnad mot Somalia där lokala krafter inte räcker till.
TB, jag tror både du och Anders har fel. Flest piratattacker sker överhuvudtaget inte i Afrika utan i Sydostasien kring Indonesien och Malaysia.
Hampus: Det kan vara så. Jag funderade över det när jag skrev Nigeria. Men tre omrdåen dominerar i alla fall och de har vi nu nämnt tillsammans.
Säger bara Malackasundet… Ro snabbare! 😉
Det är vi och Somalia! Länder utan egen kontroll borde tas om hand. Jag kan tänka mig att bli norsk! Svenska försvaret ryms numera i Globen och ledning verkar saknas helt!