Koenigseggs partner i köpet av Saab och den som står för de sista miljarderna för att köpet ska kunna ros i land, uppges i media vara Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC). SAIC har redan samarbete med GM. Om det är så och köpet går igenom kommer svensk bilindustri att ha bytt beroende av USA och US-amerikanska företag till ett beroende av Kina och kinesiska företag (med stort statligt ägande, vad säger de som anser att staten inte ska äga om det).
Detta eftersom likaledes kinesiska Geely aviserat att de vill köpa Volvo Personvagnar. Inte ett dugg tryggare vad det gäller jobben i Sverige skulle jag tro, kanske till och med ännu osäkrare än med US-amerikanska ägare. För säkerligen lär en hel del produktion flyttas från Sverige till Kina där lönerna är mycket lägre. Geely är dock inte ett av Kinas större bilföretag.
Jobben i Trollhättan lär dock försvinna oavsett hur det blir som jag ser det. Och några nya bilarbetarjobb i Göteborg lär det inte bli. Det hela känns lite som att gå ur askan och in i elden. Situationen för alla arbetslösa i västsverige lär inte bli bättre om det blir kinesiska ägare av personbilsindustrin.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Volvo Personvagnar, Geely, SAIC, Saab Automobil, Saab, Volvo, Koenigsegg, Bilindustri, Kina, Göteborg, Trollhättan, Ekonomi, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett enkelt sätt att komma över dyrbar tekonologi. Tråkigt men det lär inte gå ändra på, spelets regler. Önskade att det fanns ”kapitalister” kvar som tänkte lite längre än dagens ledare för bolag.
”För säkerligen lär en hel del produktion flyttas från Sverige till Kina där lönerna är mycket lägre.”
Detta är nog inte helt självklart. En parameter som kommer att bli allt viktigare i framtiden med tanke på klimathotet är transporter. Det är knappast sunt att ur ett klimatperspektiv transportera bilar tillverkade i Kina till Sverige och vice versa. Mobiltelefoner och andra ”mindre” produkter är en sak, men att transportera produkter, som både är skrymmande och tunga (t.ex bilar), över mer än halva jordklotet är en helt annan sak, inte bara ur ett klimatperspektiv utan också ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
Sköts detta på rätt sätt kan det öppna nya möjligheter. Utvecklingskostnaden för en ny bilmodell idag är gigantiska och om denna kan slås ut på en större volym (Europa + Kina) ger detta konkurrensfödelar.
Tja, det är väl kinesernas tur, antar jag. Hur många arbetare på Hisingen har brytt sig om de kinesiska arbetarnas väl och ve när de köpt sweatshopstillverkade kläder och skor?
Är man med i leken…