De första svenska muslimerna

De första muslimerna som besökte Sverige var förmodligen här redan på vikingatiden. Det finns ju beskrivningar av vikingar och nordbor från muslimska resenärer som träffat på dem i nuvarande Ryssland. Säkerligen kom muslimer också hela vägen till det nuvarande Sverige på samma sätt som vikingar kom till Persien och Kaspiska Havets stränder.

Säkerligen följde också muslimer med hemvändande svenska trupper både under 30-åriga kriget och när Karl den tolfte kom hem från Turkiet. I det senaste fallet vet man att det var så och då fick vi också den maträtt vi idag känner som kåldolmar, med vinbladen utbytta mot vitkål. Dessa personer kan nog sägas vara de första bofasta muslimerna i Sverige.

Först 1949 bildas dock den första muslimska församlingen i Sverige. Den startades av från Ryssland via Estland och Finland invandrade tatarer. På 1950-talet, men främst under 1960-talet, började turkar invandra till Sverige för att arbeta i vår industri. Det innebar ett inflöde av muslimer till Sverige. Vid samma tid kom också de första invandrarna från det forna Jugoslavien. En del av dessa kom från Bosnien och från muslimska familjer. Den turkiska gruppen förblev den största muslimska gruppen i Sverige ända till mitten av 1980-talet.

Den första fristående moskébyggnaden i Sverige uppfördes av Ahmadiyya-församlingen i Göteborg som byggde Nasirmoskén i Högsbo i Göteborg. Ahmadiyyaförsamlingen består främst av pakistanska muslimer. Redan 1956 hade dock de första Ahmadiyyamuslimerna kommit till Sverige. 1984 stod den första fristående moskén i Malmö färdig, Den tredje moskén blev Trollhättans moské som byggdes av indiska shiamuslimer som invandrat som flyktingar från Uganda i Afrika år 1973. De första moskéerna och muslimska församlingarna i Sverige representerar alltså mycket olika former och typer av islam.

År 2000 hade sammansättningen bland svenska muslimer fördändrats och invandringenf rån nya länder på grund av politisk förföljelse, krig och liknande ökat. Antalet människor som kommit från olika muslimska länder till Sverige uppskattades i en studie av Leif Stenberg och Shireen T. Hunter: Islam, Europe’s second religion: the new social, cultural, and political landscape, Praeger, Westport, Conn. [2002] ”Islam in Scandinavia”, vara 250 000 år 2000. Av dessa så var  60 000 från Bosnien, 48 000 från Iran, 37 000 från Irak, 30 000 från Turkiet, 17 000 från Libanon, 12 000 från Somalia och 8 000 från Kosovo/Albanien. Som jag nämnt i mitt tidigare inlägg om muslimer i Sverige så är dock många av människor från en del av dessa länder inte troende och många tillhör också helt andra religioner som kristendom, yezidi och zoroastrianism.

Idag är irakier den näst största gruppen invandrare (folk födda i annat land) i Sverige enligt SCB. Största gruppen är finländare. Vi har också fått fler fristående moskéer i Sverige på 1990-talet och 2000-talet så att det nu finns moskébyggnader i Göteborg, Malmö, Trollhättan, Stockholm, Botkyrka, Järfälla, Gävle, Skövde, Skellefteå, Uppsala, Umeå, Västerås och Örebro.

De flesta människor som idag kommer till Sverige från muslimska länder flyr från krig. Det handlar om de imperialistiska ockupationerna av Irak och Afghanistan och det handlar om Somalia där västvärlden och USA och haft ett finger med i spelet genom att ge stöd till den tidigare ockupationsmakten Etiopien och även på annat sätt förvärrat läget i Somalia.

Läs också:

  1. Runor kan ha arabiska rötter
  2. Oden – också från Mellanöstern?
  3. Vikingarnas svärdssmide från Iran
  4. Muslimer i Birka?

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

7 svar på “De första svenska muslimerna”

  1. ”Säkerligen” är inget bra argument när historiska frågor behandlas, i alla fall inte om handfasta bevis saknas. Förekomsten av en buddhastatyett i Birka bevisar inte att det fanns buddhister där på vikingatiden. Att mynt och andra föremål från Kalifatet kom upp till Skandinavien bevisar inget annat än att det förekom långväga transporter av prestigeprylar. ”Säkerligen” var det nordbor och mellanhänder på vägen som stod för transporterna.

    Skulle muslimer ha dykt upp här i samband med trettioåriga kriget måste det ha varit en diskret historia, annars skulle rimligen den intoleranta protestantiska kyrkan ha reagerat. Det gäller att se upp här så man inte hamnar i någon sorts Mohamed Omar-fantasier om muslimskt inflytande i tid och otid ! Hitta en runsten där det står ”Ali reste stenen till minne av Omar fränden sin” så kanske det blir trovärdigare.

    1. Björn: Det vore ju inget konstigt med muslimer som dök upp i Sverige under 30-åriga krigets dagar. En eller ett par personer skulle ju vara ganska diskret om man säger så. Dels för att Sverige faktiskt stred mot samma finede om osmanska riket på den tiden. Dels för att det fanns tatarer i många arméer i öst (Polen-Ryssland-Litauen), dels för att Sverige hade en slavkoloni i Afrika där det fanns muslimer bland slavarna och man vet att svarta människor från Afrika kom till Sverige och andra nordiska länder på den tiden (egentligen efter det 30-åriga kriget). Men det finns inga bevis vad jag känner till och det skriver jag ju också.

      Den persiske resenären Ibn Rustah var i Novgorod, så varför skulle inte andra ha kunnat åka ända tills Skandinavien på den tiden (vikingatiden). Det är inte osannolikt. Ett annat sätt är att en del slavar som fördes till Norden från öster var muslimer.

      1. Jag har hittat belägg för att tatarer var i Sverige redan på 1500-talet (framförallt i den finska landsdelen) så det finns ingen anledning att det inte skulle ha skett på 1600-talet också.

        http://www.lingfil.uu.se/afro/turkiskasprak/seminariumx.html

        Det kan ocså ha funnits muslimer bland de romer som kom till Sverige år 1512 eller bland ryska fångar som kommit till Sverige under alla de krig som förts med Ryssland.

  2. Givetvis fanns det muslimer bland de ryska krigsfångarna, men de har inte gjort några avtryck i Sverige. Troligen beroende på att det var förenat med dödstraff att tillhöra någon annan religion än den protestantiska läran i Sverige. Det var först på 1700-talet som Sverige tillät judar att slå sig ned i fem svenska stder.
    Utanför Kalmar gifte sig en mongol (rysk krigsfånge) med en bondeänka och givetvis måste denne mongol ha konverterat till den protestantiska läran, annars hade giftermålet aldrig tillåtits. Fram till 1951 så miste en svensk kvinna sitt svenska medborgarskap om hon gifte sig med en utlänning som inte var protestant.

    1. MIcke: Jag har inte heller hävdat att de (mulsimeran som kommit tidigt till Sverige) gjort några avtryck.

      Fram till 1951 var lagen sådan, helt riktigt. Men det hade sen länge slutat tillämpas som jag förstått det.

Kommentarer är stängda.