Dåligt underhåll, dålig information

Tågproblemen beror på flera saker. Men de viktigaste är nog bristande underhåll på banor och rullande materiel som lok, tåg och vagnar samt brist på personal. Brist på personal orsakar dålig information och dåligt underhåll. Bristen på personal beror i sin tur på privatiseringar, inhyrningsfirmor och profitjakt. Många privata företag i tågbranschen, däribland exempelvis underhållsföretaget Euromaint är ägda av riskkapitalbolag med snabba vinster och stora kortsiktiga utdelningar framför ögonen. Sådant leder till nedskärningar bland personalen, inhyrning av personal för låga löner och nedskärning på långsiktigt underhåll.

Upphandlingssystemen där lägsta anbudet alltid vinner spär på dessa effekter och sprider dem dessutom till statligt ägda företag. Det blir en negativ spiral som innebär att minsta lilal extra påfrestning får systemen att ablla ur. Spåren kan inte snöröjas ordentligt, för det finns ingen kunnig personal och inga specialtåg med plogar. Informationen uteblir då personalen inte är tillräckligt många, inte tillräckligt kiunnig och dessutom osäker på grund av inhyrning, tveksamma anställningsförhållanden och oacceptabla arbetstider och förhållanden.

Kort sagt är de nyliberala idéeerna och dess följder med inhyrd personal, upphandling, profitjakt och privatisering orsak till de stora problemen för tågtrafiken. Och snön förstås.

Intressant?
Borgarmedia: SVD1, 2, 3, DN1, 2, 3, 4, 5, GP1, 2, 3, 4,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Advertisements
  • neon

    Den här typen av problem har så väl lokaltrafik som SJ uppvisat sett urminnestider. Har inget att göra med ”nyliberala ideer”

  • Fan vad du kan grina! 🙂

  • Du glömde kanske en sak: Det här sättet att sköta ekonomin kostar. Alla de som blir utsatta för problemen förlorar.

    Det är kostnader som är svåra att räkna ut – så de glöms lätt bort.

    Det är kostnader som inte drabbar företagen direkt – så de rättas kanske inte alls till av marknadsekonomin. (För marknadseknomin förutsätter många val. Och informerade val.)

  • Riverman

    Motvallsbloggen berättar att det 1972 fanns 20 snöplogningslok. Idag är 11 skrotade och 9 väntar på att skrotas och kvar finns alltså 2 snöplogningslok!

    Ganska så talande…

    (Motvallsbloggen: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=2544)

  • Så här skriver Motvallsbloggen om saken: http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=2544

    För stockholmska SL:s del tycks det mest handla om att man har lagt ut snöröjningen på entreprenad, och en entreprenadfirma gör förstås inte mer än det står i kontraktet.

    Politikernas oförmåga att skilja mellan infrastruktur och business börjar anta samhällsfarliga proportioner.