Det finns naturligvtis flera sätt att koppla bloggandet till sociala medier. Man kan exempelvis ha sin huvudaktivitet på Facebook och använda bloggen för att koppla vidare dit från relevanta tidningsartiklar via Twinglylänk från tidningen och en vidarelänkt till Facebook. Men det omvända är säkerligen vanligare. Man använder sociala medier (en blogg är väl iofs också ett sådant) för att locka läsare till blogginlägg som ju är lite längre än ett inlägg på Twitter eller Facebook.
Bland sociala medier får dessutom skilja på lite olika typer av sajter. Vi har mikrobloggar som exempelvis Twitter och Google Buzz. I Sverige är det väl dessutom bara Twitter som betyder något och som är intressant. Kanske också Bloggy, men det har jag ännu ingen erfarenhet av. Google Buzz å sin sida är knutet till att man har ett Gmail-konto och användargränssnittet är verkligen inte bra. Man kan säga att det suger.
För att mina blogginlägg ska synas automatiskt på Twitter använder jag en plugin till WordPress som heter Twitter Tools. Men det finns många andra sätt att göra det på. Exempelvis med hjälp av Feedburner och Google Url Shortener. Från Twitter får jag få nya läsare till bloggen, men de läsare jag har som kommer från Twitter har väldigt låg avvisningsfrekvens (lämnar alltså sällan min sajt från samma sida de kom in på) och spenderar lång tid på sajten samt läser många sidor. Den senaste månaden så har Twitter varit en av de 15 sajter som gett mig flest besökare.
En förutsättning för att få läsare till bloggen från Twitter är förstås att man har folk som följer ens Twitterflöde. Ett bra sätt att få fler som följer ens eget Twitterflöde är att följa många personer. Den man följer betalar ofta tillbaks genom att följa ens eget flöde.
Sedan finns det sociala nätverkssajter som Orkut, Facebook med flera. I Sverige är det väl också så att Facebook är det enda som räknas, i alla fall är det den överlägset viktigaste sajten av den typen. Jag använder Facebook på ett par sätt, dels att hålla koll på vad som händer oss eller med avläset bekanta eller nära bekanta som jag inte har möjlighet att träffa så ofta, dels för att göra reklam för mina blogginlägg och locka läsare till dessa.
För att locka läsare till mina blogginlägg så använder jag de möjligheter som finns för att integrera min blogg med Facebook. Idag är det främst Bloglovins Facebook-plugin jag använder för detta, den är enkel och lättbegriplig. Men jag använder också Simplaris och Networked Blogs. Bloggar man med hjälp av Posterous är integration med Facebook, Twitter och många andra sociala media integrerade i bloggeverktyget från start. De läsare till bloggen som jag får från Facebook har högre avvisningsfrekvens än de jag får från Twitter, men lägre än det totala snittet. De stannar också längre än normalbesökaren och läser fler sidor. Facebook hör till de tio sajter om gett mig flest besökare den senaste månaden. På Facebook är förstås en förutsättning för att mans ka få många läsare til bloggen att man har många Facebook-vänner.
En tredje sorts sajter är bokmärkessajterna eller sajter där man spara ner nån webbsida man gillar, recensera och/eller katalogisera denna. Det är sajter som Pusha, Digg, StumbleUpon och Delicious. Den här typen av sajter finsn det oändligt antal av på Internet tycks det. Jag har använt Delicious och StumbleUpon, men det är svårare att använda Delicious sen Yahoo köpte sajten. Integration med andra program funkar inte längre. Förut har det varit så att jag kunnat bokmärka inlägg jag skrivit i ett bloggverktyg som ScribeFire eller Flocks inbyggda direkt när jag postade det till bloggen men det går inte längre.
Jag bokmärker idag därför fler inlägg till StumbleUpon och Digg än till Delicious. Över tid har dock det sistnämnda gett mig fler besökare, men numera är det StumbleUpon som ger mig flest besökare från bokmärkessajter. Pusha har jag aldrig använt på det sättet då sajten saknar integrationsmöjligheter med de bloggverktyg jag har möjlighet att använda. Även för besökare från bokmärkessajter gäller lägre avvisningsfrekvens, längre tid på bloggen och fler lästa sidor. Men jag får inte så många besökare via denna typ av sajter.
Till slut finns det också en fjärde typ av social medier, men denna fannas före själva beteckningen. Det handlar om RSS-flöden. Jag använder Feedburner för att få till snyggare RSS-flöden och få fler läsare samt kontroll över hur många jag har. Idag har jag strax under 300 läsare som följder min blogg och den sensta månaden har detta plus det tjugotalet emailprenumeranter på mitt flöde som jag har gett mig 1700 läsare på bloggen. Även dessa läsare har lägre avvisningsfrekvens, läser fler sidor och stannar längre än snittet.
Helt klart anser jag att det är vettigt att använda Twitter för en bloggare (jag är alltså inte överens med Jinge om att Twitter är värdelöst). Men det räcker inte med att bara publicera blogginläggen. man måste också vara lite aktiv, följa många andras Twitter-flöden och retweeta (skicka vidare andras Twitterinlägg) emellanåt. När det gäller facebook är det samma ska. Man måste vara lite aktiv, söka vänner osv. Det är inte nädvändigt att vara jätteaktiv, men lite krävs det. För att få ett snyggare flöde och fler läsare via Feedburner krävs bara en engångsinsats. Sen sköter det sig själv. Bokmärkessajter är som jag ser det inget som är viktigt när det gälelr att dra läsare till en vänsterblogg. Det är möjligt att det skulle kunna vara det, men det kräver nog en massa arbete och tid i så fall.
Intressant?
Läs mer: VA, Blogtrain, MV, JMW, Alias Nille, Mymlan, EX, Ny Teknik, IDG1, 2, Greenhill, NM, DPS, DM, Kjellsson, RT,
Läs även andra bloggares åsikter om Facebook, Twitter, Bloggy, Feedburner, Google Buzz,
StumbleUpon, Orkut, Digg, Delicious, Pusha, RSS, Blogga, Bloggosfären, Internet
Technorati Tags: Facebook, Twitter, Bloggy, Feedburner, Google Buzz, StumbleUpon, Orkut, Digg, Delicious, Pusha, RSS, Blogga, Bloggosfären, Internet
Följ dessutom gärna diskussionen om bloggande för vänsterfolk på Socialism.nu.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.